Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

BEBAS Memilih

Minggu ini USM sedang hangat dengan beberapa isu yang diutarakan atas nama perjuangan mahasisawa membela kebajikan dan kesejahteraan warga kampus. Seperti biasa, saat-saat akhir menjelang Pilihan Raya Kampus (PRK) kita mula melihat individu-individu tertentu mula menonjolkan diri dengan penampilan menarik dan gaya seorang pemimpin pelajar.
.
Saya yakin dan pasti ramai di antara kita banyak memberikan perhatian dan tumpuan kepada dua entiti ini - Pro-Aspirasi dan Pro-Mahasiswa. Calon-calon dari kedua-dua pihak juga telah dikenalpasti dan kita selaku mahasiswa perlu bijak membuat penilaian terhadap calon-calon tersebut.
.
Walaubagaimanapun sedang Pro-Aspirasi dan Pro-Mahasiswa giat berkempen dengan pelbagai cara, sudah mula kedengaran bisik-bisik yang mengatakan wujud satu kumpulan yang melakukan gerakan untuk menampilkan calon-calon BEBAS.
.
Perancangan ini dilihat sebagai alternatif kepada mahasisawa untuk memilih calon pilihan mereka yang tidak mewakili mana-mana 'parti politik' di kampus. Ada juga yang menggelarkannya sebagai tidak lebih daripada cubaan menghangatkan suasana PRK dan menimbulkan suatu ancaman kepada calon-calon sedia ada. Mengapa? Kerana nama-nama yang bakal membarisi ideologi BEBAS ini sangat dikenali dan disegani kerana personaliti mereka yang cukup cemerlang.
.
Bagi saya, kita lebih berhak menilai seseorang selepas kita benar-benar mengenali dan memahami sikap, sifat dan personaliti seseorang berbanding penampilan, dan kepetahan berbicara menarik perhatian pengundi.
.
Maka kehadiran calon BEBAS tidak patut dipandang sebelah mata. Mungkin mereka bergerak secara senyap dan mendekati pengundi dengan cara yang lebih mesra, dekat dan tidak formal. Pergerakan kempen mereka mungkin tidak menyeluruh tetapi pengaruh dan sifat mereka yang cukup dikenali ramai mahasiswa sudah cukup untuk membuatkan para pengundi tidak perlu berfikir panjang untuk memangkah nama mereka ketika pembuangan undi nanti.
.
Sudah tentu kehadiran mereka memberi cabaran dan ancaman kepada calon-calon Aspirasi dan Pro-Mahasiswa. Apa yang lebih dibimbangi ialah akan berlakunya perpecahan undi dan ini akan menyebabkan undian calon-calon Aspirasi dan Pro-M akan merosot dan berpindah kepada calon BEBAS. Mereka juga sudah tentu dapat mengagak akan wujudnya perancangan sebegini. Jadi apa agaknya langkah seterusnya kem Aspirasi, Pro-M dan BEBAS?
.
Pendirian saya mudah, yang baik kita sokong, yang negatif kita tolak...
.
Kita BEBAS membuat pilihan...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 comments:

Muhammad Syukri Sa'adon said...

dari sudut pandangan BEBAS kita BEBAS untuk membuat pilihan.. BEBAS dan BEBAS dari pelbagai unsur2 'kepartian' di kampus ini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!