Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

Kisah Senioriti Dalam KOR SUKSIS

Assalamualaikum wbt, salam sejahtera dan salam perpaduan.

Saya tergerak untuk menulis mengenai "senioriti" kerana saya rimas berhadapan dengan beberapa masalah kerana konsep ini. Ia tidak melibatkan saya, tetapi melibatkan orang di sekeliling saya yang mungkin tidak mengerti dengan mendalam keperluan konsep senioriti.

Senioriti telah lama wujud dan diamalkan di mana-mana dan dalam pelbagai organisasi terutamanya di institusi pendidikan dan badan beruniform. Saya yakin jika anda merupakan pelajar yang membesar dengan kehidupan berasrama, anda sudah faham dan lali dengan konsep senioriti.

Saya tidak mahu menyentuh mengenai senioriti di sekolah asrama kerana kita tahu ia sinonim dengan keburukan, ketidakadilan, buli, penderaan mental dan fizikal dan lain-lain. Apa yang hendak saya terangkan ialah konsep senioriti dalam unit beruniform seperti POLIS dan TENTERA. Namun, sebagai mahasiswa saya lebih mengkhususkan topik ini dalam konteks pasukan Kor Sukarelawan Polis Siswa/Siswi (KOR SUKSIS). Tujuan entri ini bagi memberi gambaran sebenar dan tujuan mengapa konsep ini wujud dan perlu dipatuhi khususnya kepada anggota KOR SUKSIS secara keseluruhan.
.
Senioriti merupakan satu konsep yang menjadi satu keperluan kerana ia berkaitan dengan soal DISIPLIN dan PENGHORMATAN kepada individu yang lebih lama berkhidmat dalam pasukan. Saya tegaskan di sini, setiap anggota yang menyertai pasukan ini harus menerima corak kehidupan dan penerapan disiplin yang telah termaktub dalam pasukan ini. Jika anda merupakan seorang junior yang baru menyertai pasukan beruniform seperti KOR SUKSIS, anda tiada hak untuk mempersoalkan mengapa wujudnya sistem senioriti. Kewajipan anda hanyalah satu, iaitu menurut dan mematuhi segala ketetapan yang ada.
.
Saya berhujah atas kapasiti sebagai seorang anggota KOR SUKSIS tahun dua. Tidak kiralah siapa kita, mempunyai pangkat atau tidak, setiap anggota tertakluk kepada disiplin dan kawalan etika. Semua anggota bermula dari bawah. Bermula sebagai junior dan akhirnya menjadi senior. Semua anggota menghadapi situasi yang sama. Setiap individu mempunyai hak untuk dihormati, tetapi penghormatan itu perlu diletakkan lebih tinggi terhadap senior dalam pasukan anda.
.
Sebagai anggota baru, anda dilatih untuk memahami konsep hormat kepada pegawai atasan dan anggota yang lebih lama berkhidmat. Tidak timbul soal BERLAGAK atau TINGGI DIRI. Pegawai dan anggota PDRM sendiri menggunapakai konsep senioriti dan mengapa kita sebagai anggota KOR SUKSIS mempersoalkannya? Perlukah kita mempertikaikan konsep ini? Siapa kita? Kita hanya PELATIH tetapi sudah PANDAI menunjuk PANDAI.
.
Saya dan rakan-rakan lain tidak menghadapi sebarang masalah untuk menerima konsep senioriti sewaktu kami mula-mula menyertai KOR SUKSIS. Tidak pula wujud penderaan atau unsur-unsur kekerasan selama kami berada dalam KOR SUKSIS. Kerana kami sedar kami hanyalah anggota baru, masih lagi dalam proses pembelajaran, hidup dalam persekitaran baru iaitu dalam pembudayaan disiplin dan ketegasan. Ini menuntut kami untuk berusaha menyesuaikan diri dengan persekitaran sebegini. Apa yang paling penting, kami menyertai KOR SUKSIS atas dasar sukarela bukan kerana terpaksa.
.
Walaubagaimanapun, konsep senioriti dalam KOR SUKSIS hari ini tidaklah berlebih-lebihan. Apa yang saya maksudkan dengan berlebih-lebihan ialah anggota senior tidaklah terlalu mengangkat diri mereka sebagai senior yang hebat dan MESTI DIHORMATI. Apa yang tersemai dalam diri kami ialah anggota senior PATUT DIHORMATI. Kami masih lagi berpegang bahawa kita masih lagi menuntut sebagai pelajar universiti dan nilai-nilai yang diterapkan dalam KOR SUKSIS hanyalah di peringkat ASAS. Untuk mencapai amalan dan tataetika secara keseluruhan dalam PDRM, masih banyak lagi yang perlu kita pelajari.
.
Setiap anggota KOR SUKSIS masih boleh bercampur gaul sesama sendiri, makan bersama, berborak dan bergelak ketawa sesama sendiri tidak kira antara junior mahupun senior. Perkara ini wujud dan perlu diteruskan. Tetapi bergantung kepada diri masing-masing bagaimana untuk menyesuaikan diri anda dengan anggota yang lebih senior, mengawal tingkah laku, serta sifat hormat perlu sentiasa ada dalam pergaulan tersebut. Harus diingatkan, setiap tingkah laku dan tindak tanduk anda harus ada batasannya. Saya tidak akan mengunakan perkataan JANGAN kerana perkataan itu berbentuk larangan. Kebiasaannya larangan itulah yang akan diingkari. Mengambil pendekatan yang berbeza, saya memandang dari sudut psikologi rangsangan iaitu dengan menggunakan istilah ELAKKAN. Elakkan daripada mencari permusuhan sesama sendiri kerana faktor itulah yang menjadikan sesuatu pasukan itu menjadi lemah.
.
Saya tidak hairan jika anda tidak mengenali senior kursus pengajian anda. Saya tidak hairan jika anda menganggap senior di blok asrama anda seperti kawan-kawan biasa. Konsep senioriti di luar unit beruniform berbeza dengan senioriti yang dipraktikkan dalam pasukan beruniform. Tanggungjawab terhadap senior perlu dilaksanakan. HORMAT. Itu sahaja. Sekali anda mempamerkan sikap buruk terhadap orang lain, nama anda juga akan buruk dalam kalangan anggota lain. Saya memberi kanyataan berdasarkan pengalaman.
.
Peringatan sudah diberikan, kini tiba tanggungjawab untuk dilunaskan.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!