Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

Siapa Helen Thomas, Haneen Zoubi ?

Ada perkara yang menarik perhatian saya untuk mengetahui siapakah Helen Thomas selepas Buletin Utama TV3 menyiarkan mengenainya semalam. Selepas itu saya teringat pula kisah kekecohan yang berlaku di Knesset Israel (Parlimen Israel) apabila seorang ahli parlimennya, Haneen Zoubi mempertikaikan dan mengutuk apa yang telah dilakukan Komando Israel terhadap kapal Mavi Marmara.
.
Kedua-duanya merupakan wanita dan mempunyai pendirian yang sama terhadap isu kekejaman Israel. Mengapa saya menamakan dua wanita ini di sini? Rasanya kita perlu tahu bahawa masih ada saki baki golongan anti-Zionis yang berani bersuara menentang Israel. Namun, mereka hanyalah insan kerdil dan hak untuk bersuara menyatakan kebenaran telah disekat.

Helen Thomas merupakan seorang wartawan yang berumur 89 tahun, berketurunan Lebanon dan telah bertugas sebagai wartawan politik di White House sejak zaman John F. Kennedy hinggalah zaman Barack Obama. Cukup lama beliau bertugas sebagai wartawan. Beliau juga cukup dikenali kerana sering mengajukan soalan-soalan tajam kepada Presiden dalam sidang media di White House. Tetapi baru-baru ini beliau dikatakan telah meletakkan jawatan kerana mengeluarkan kenyataan yang pedas terhadap Israel yang berbunyi "Israel patut berambus dari Palestin".
.
Tak pasti pula sama ada adakah benar beliau meletakkan jawatan, atau mungkin dicadangkan meletakkan jawatan, atau dipecat?? Hanya kerana statement tersebut....
.
Haneen Zoubi pula ialah Ahli Parlimen Israel berketurunan Arab. Dalam sidang Parlimen Israel yang lalu beliau telah tampil ke hadapan dan mengecam tindakan ganas Israel terhadap sukarelawan Mavi Marmara. Lalu tindakannya itu dibantah oleh ahli-ahli parlimen yang lain yang pastinya berketurunan Yahudi dan menyokong dasar keganasan kerajaan Israel. Pertikaman lidah, cercaan dan segala kata-kata kesat dilemparkan kepada Haneen Zoubi di dalam Parlimen. Yang melucukan tak pasal-pasal beliau dilabel sebagai "pengganas" kerana menentang tindak-tanduk Israel terhadap sukarelawan tersebut. Tak masuk akal....
.
Tidak cukup dengan itu, satu petisyen telah diwujudkan dan usaha mengumpul tandatangan telah dijalankan bagi menyingkirkan beliau dari Parlimen Israel. Mengapa? Kerana Yahudi tidak mahu ada manusia yang membongkar dan menentang apa yang mereka lakukan lebih-lebih lagi apa yang telah dipersetujui di Parlimen.
.
Mereka hanyalah sebahagian daripada golongan yang berani bersuara menentang Israel dan lebih istimewa, mereka bertugas di tempat yang penting iaitu White House dan Parlimen Israel. Malangnya, kebenaran yang disuarakan ditutup oleh keegoan pihak yang lebih berkuasa. Mereka didiskriminasi dan disingkirkan.
.
Seperti yang saya katakan di permulaan tadi, masih ada golongan kecil yang anti-Zionis memperjuangkan hak Palestin di sana dan mereka lebih berisiko tinggi untuk dipinggirkan kerana hidup dalam persekitaran masyarakat yang menyokong Israel dan Amerika Syarikat.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!