Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

Sentimental Penjara Pudu dan arus pembangunan

Lebih 100 tahun binaan ini telah wujud sejak zaman penjajahan lagi, sekarang sebahagian daripadanya sudah dirobohkan. Keputusan kerajaan untuk merobohkan penjara ini untuk memberi laluan kepada arus pembangunan jalan mengundang pelbagai tanggapan. Ada pihak yang sokong dan ada juga yang menentang.

Pelbagai alasan pro dan kon mengenai isu penjara ini dan rasanya kita sudah tahu justifikasi pelbagai pihak yang mempertahankan pendirian masing-masing.

Faktor pelancongan, nilai sejarah dan sentimental menjadi sebab mengapa ramai yang menentang ia dirobohkan. Tetapi bagi yang bersikap terbuka, langkah kerajaan itu disokong bagi membolehkan KL terus dimajukan seiring dengan peredaran masa.

Apapun kerja-kerja merobohkan penjara ini sudahpun berjalan. Jika kita nak bandingkan dengan negara lain yang dikatakan lebih menghargai dan memelihara binaan yang telah lama wujud mungkin situasinya berlainan dengan negara kita. Faktor geografi mungkin menjadi penyebab mengapa bangunan tertentu dikekalkan dan dirobohkan. Penjara Pudu yang lokasinya di tengah-tengah kepesatan pembangunan KL sudah tidak sesuai lagi untuk dibiarkan terus berdiri di situ.

Adalah lebih baik untuk bersikap realistik daripada terus dibuai keasyikan nilai sentimental terhadap bangunan tersebut. Ia hanyalah sebuah penjara yang pernah menempatkan ramai pesalah sejak ratusan tahun dahulu dan dipenuhi dengan pelbagai sejarah hitam. Walaupun kehadirannya sejak sekian lama sudah sebati dalam kehidupan warga kota namun ia tidak terus berkekal lama kerana peredaran zaman dan keperluan semasa warga kota lebih diutamakan. Ledakan arus pembangunan tidak boleh dinafikan kerana ia merupakan satu fenomena dan sentiasa berkembang seiring dengan keperluan dan kemajuan yang dicapai sesebuah ketamadunan manusia.

Namun ia bukan bermakna kita melupakan nilai sejarah dan menghumban bangunan yang dianggap nostalgia. Banyak perkara perlu dipertimbangkan dan pilihan yang terhad, maka kita perlu memilih perkara yang lebih penting dan lebih diutamakan untuk kepentingan bersama.

Mungkin kita terlalu sayangkan usianya berbanding fungsi dan peranan sebenar penjara ini.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 comments:

ks30069 said...

aku sedih penjara pudu dh xde...mana aku nk letak jeff???itu tempat paling sesuai utk jeff..hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!