Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

"Kau Duduk U Belajar ke Kerja??"

Assalamualaikum wbt, salam sejahtera dan salam perpaduan.

Agak lama saya menyepikan diri dek kerana sibuk dengan pelbagai program dan aktiviti di universiti hingga hilang mood untuk update blog sendiri. Jadi, saya nak bercerita sedikit mengenai kehidupan seorang pelajar universiti yang aktif dalam persatuan. Saya tujukan cerita ini kepada semua yang mungkin ada kaitan, atau mungkin situasi kehidupan mereka hampir sama dengan apa yang akan saya ceritakan nanti.

Hidup di universiti pada awalnya disangkakan hanyalah pergi kuliah, masuk kelas tutorial, belajar di bilik, makan di cafe dan lain-lain. Itu benar! Jika anda seorang pelajar yang tidak menyertai mana-mana persatuan. Tetapi realitinya ia sangat jauh berbeza apabila kita menyertai sesuatu persatuan dan bergiat aktif di dalamnya.

Kadang-kadang bila terlibat secara langsung dengan sesuatu program yang akan diadakan, melibatkan orang kenamaan, pegawai-pegawai universiti, kita akan kerja sungguh-sungguh untuk memastikan program tersebut berjalan lancar. Dalam kesibukan itulah kita mula lupa yang kita ni ialah seorang pelajar.

Berdasarkan pengalaman saya sebelum ini mengendalikan beberapa program termasuklah Sesi Dialog Kor Sukarelawan Polis Siswa/Siswi (SUKSIS) USM dan UiTM Bersama Ketua Polis Pulau Pinang, saya akui terpaksa meninggalkan kuliah, tidak hadir kelas tutorial dan banyak berurusan dengan 'pihak atasan' yang sudah semestinya berhadapan dengan karenah birokrasi. Tetapi saya tidak mahu menyentuh isu karenah birokrasi. Itu cerita lain.

Tekanan mula dirasai apabila menerima arahan yang bertindih dan wujud masalah dalam menguruskan urusan-urusan rasmi. Tambahan pula program itu akan berlangsung dalam masa terdekat. Maka, apabila saya duduk makan bersama rakan-rakan saya, kami mula bercerita program yang akan diadakan itu. Macam-maca cerita kisah suka duka diluahkan dan terlintas di fikiran salah seorang rakan, "Kau duduk U belajar ke kerja??". Walaupun sekadar berjenaka tapi ia sebenarnya seakan-akan kenyataan. Mungkin ada diantara kita mengatakan "pandai-pandai la bahagikan masa untuk study dan persatuan". Masalahnya, apabila semakin dekat tarikh program kita kelihatan "sudah tiada masa"....segala kerja perlu dibereskan segara. Mood belajar pun hilang....terdetik di hati ini, "baik aku kerja je kat pejabat SUKSIS tu...".

Nak dijadikan cerita, satu hari mak saya menelefon saya. ketika asyik berbual-bual, mula la mak bertanya soalan wajib. "hari ni ada kelas?".....maka saya pun menjawab ringkas, "ada, tapi tak pergi".....dengan selamba mak saya menyambut, "tak pergi kelas? dah pandai sangat ke?"....saya hanya ketawa sahaja kerana faham sangat dengan perangai mak yang suka mengusik. Saya nyatakan sebab saya tak ke kelas kerana sibuk dengan urusan lain....terpaksa la skip kelas.

Saya yakin ada di antara kita yang pernah mengalami situasi sebegini. Seorang rakan saya yang juga merupakan Yang Di Pertua Kumpulan Anak-anak Kedah USM juga pernah mengeluh mengenai perkara yang sama. Malahan mungkin lebih teruk daripada saya sebab seringkali dia tidah hadir kuliah berbanding saya. Ramai lagi sebenarnya mereka yang bertaraf pemimpin bercerita mengenai isu ini.

Sekarang, timbul pula persoalan, adakah seorang pemimpin persatuan mengabaikan tanggungjawabnya sebagai pelajar kerana lebih mengutamakan tanggungjawabnya sebagai pemimpin persatuan sedangkan pembabitan dalam persatuan hanyalah sebagai aktiviti sampingan di universiti. Nampaknya kita kena fikir-fikirkan kembali perkara ini kerana ia melibatkan soal tanggungjawab.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

4 comments:

ks30069 said...

sikit je tu....xkan mati punya...hahahahaha...aku rasa elok tanya YDP MPP apa dh jadi dgn 'status mahasiswa' dia...kalau susah sangat,tanya YDP Aman Damai apa khabar pensyarah dia...hahahahahah

Aziz A'zmi said...

itu antr contoh YDP...xtau la diorg py idup huru-hara ke x...
klu org yg rapat dgn dy mungkin tau cmne idup dy...

bile result exam kluar org akan ty plak, pointer YDP tu brape? pointer YDP ni brape? KALAU pointer tu x sbrape ia akan menggugat imej YDP tu. padahal sebelum insan tu bergelar YDP, pointernya tinggi...siap dapat sijil dekan lg...tp bile dh pgg title YDP...agak2 brape ek result exam?

ini memang berlaku...sebelum dan selepas bergelar YDP ade bezanya.
mmg memberi impak pd akademik diri individu itu.

FikRaH FiKIRaN said...

waaahh..menari sungguh..

namun setiap penglibatan ada bayarannya..
dan 'pengorbanan' adalah bayaran yang paling utama....

teruskan tuan moderator......anda mampu menghadapinya...bersama-sama...insyaAllah

Anonymous said...

ini merupakan asam garam manusia yg bergelar mahasiswa..semua ini akan menjadi pengalaman yg berguna untuk saudara pada masa hadapan..semoga terus berjaya!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!