Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

MIC dan Kalungan Selipar

Assalmualaikum wbt, salam sejahtera dan salam perpaduan.

Ini satu lagi kisah sebahagian rakyat Malaysia yang menghina dan tidak pandai menghormati orang lain, malahan orang yang dihina itu merupakan seorang negarawan ulung.

Perwakilan MIC dalam satu persidangan di PWTC telah mengemukakan cadangan supaya kalungan selipar diletakkan pada gambar mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Perwakilan tersebut menyampaikan ucapannya dengan penuh emosi dan ia dipercayai berpunca daripada perasaan tidak puas hati terhadap sikap Tun yang dikatakan campur tangan dalam urusan MIC . Akhirnya terhamburlah satu idea bodoh yang boleh membangkitkan kemarahan orang ramai khususnya orang Melayu.

tidakkah ini menunjukkan bahawa masih wujud golongan yang tidak faham mengenai sensitiviti? bagaimana dia boleh mencadangkan untuk mengkalungkan selipar pada gambar mantan PM yang telah menyumbang jasa yang menggunung kepada negara?

dalam masa yang sama, Tun M merupakan seorang pemimpin Melayu berpengaruh dan idola kepada orang melayu. apabila beliau dihina sedemikian rupa maka ramailah yang bangkit menentang dan mengecam cadangan perwakilan MIC itu. ini bukan bermaksud orang Melayu mudah melatah, tetapi memperlihatkan sikap responsif dengan isu-isu berbangkit yang sensitif untuk diperkatakan.

mengapa sejak kebelakangan ini pelbagai isu-isu panas diketengahkan? isu yang melibatkan soal perkauman, keagamaan dan tradisi budaya sememangnya sensitif untuk dipersoalkan. tetapi hari ini kita dapat lihat mereka berani....sungguh berani tanpa berfikir panjang mengeluarkan ungkapan dan kenyataan berbaur hasutan dan sentimen yang berbahaya.

padahal mereka merupakan golongan terpelajar, yang dikatakan sangat memahami sejarah sehinggakan mereka percaya sejarah yang kita pelajari di sekolah ialah sejarah ciptaan kerajaan UMNO-BN. sejarah yang telah diubah fakta dan dimanipulasikan.

hairan....jika faham sejarah, mengapa masih mempersoalkan kontrak sosial? tidak mahu menerima hakikat bahawa negara ini perlu ada rasa saling menghormati dek kerana pelbagai perbezaan yang wujud dengan kehadiran rakyat pelbagai bangsa. masih tidak faham? atau memang buta?

penghinaan kepada tokoh kepimpinan negara adalah satu perbuatan melampau. tidak ada kesedarankah? atau mungkin dia merasakan dirinya lebih hebat daripada orang lain? atau lebih hebat daripada Tun M? cermin diri sendiri.....

dia tidak berfikir panjang, kalungan bunga merupakan satu tradisi yang diamalkan kaum India s ebagai tanda penghormatan atau penghargaan kepada tokoh, tetamu jemputan dan para pemimpin. sekiranya kalungan bunga itu ditukar kepada kalungan selipar, tidakkah itu mencemarkan tradisi budaya masyarakat India?

satu lagi persoaalan ialah, mengapa orang bukan melayu yang sering menimbulkan isu-isu sebagini?? fahamilah perbezaan tuan-tuan....
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

14 comments:

Muhammad Syukri Sa'adon said...

salam.. bila emosi menguasai diri maka inilah yg terjadi, nafsu amarah tak mengenal warna kulit..

soalan sdr mengapa org bukan melayu yg sering menimbulkan isu2 sebegini? jawapannya sy telah berikan di dalam blog sy mengikut statistik kerusi2 melayu-Islam di dalam dewan rakyat..kita lemah akibat berpecah dan banyak kehilangan kerusi di dewan rakyat, inilah salah 1 sebabnya..

apabila pokok tumbang maka kura2 pun boleh naik kat pokok tu..

hatsumomodeep said...

aduh..makin berani diorang skrg..
knp xcadang masa tun jd PM dulu?
xbrani..?
nk busukkan org lain..diri sendiri terpalit jua..
sendiri mau ingat la..

Anonymous said...

Syukri: Saya kira hal Samy menceceh lagi tiada kaitan dengan kalungan selipar kepada Tun. Samy memang begitu orangnya bukan - suka berdolak-dalih, bermuka-muka, cakap lucah, juga buat perkara sebegini.

Ini Samy lakukan untuk mendapat perhatian dan sokongan sedangkan bukan dia tak tahu orang India tidak lagi berpihak kepada dia. Buktinya, dia kalah di kawasan permainannya sejak berabad lamanya di Sungai Siput.

Sepatutnya rakyat terutamanya kaum India perlu desak Samy letak jawatan dalam parti, tidak membawa apa-apa manfaat, memecah-belahkan lagi ada.

Berkaitan kerusi dalam Dewan Rakyat itu saya setuju kerana kuangnya kerusi, ramai yang berani bersuara tapi dalam kes Samy saya rasa tidak ada perkaitan dengan kurangnya kerusi Melayu-Islam di Dewan Rakyat.

Peipanlization

hatsumomodeep said...

setuju dgn peipanlization..
kes samy nyanyuk ni xde kaitan dgn kerusi melayu-islam dlm dewan..

samy sbnr nya bleh pk sndri..
kalah di tempat sndri..
bermakna msyrkt dia punya tempat dh xsokong sama dia..

jd apa tggu lg?

wlaupon sy bkn penyokong dr.M..
tp sy sedar dia mmg byk brjasa sepanjang 22 taun brkhidmat sbg PM..

Muhammad Syukri Sa'adon said...

jawapan sy tu utk soalan sdr. aziz berkenaan mengapa banyak isu hangat diketengahkan terutama sekali yg berkaitan perkauman, agama, budaya dll..apabila Melayu-Islam lemah maka orang lain akan berani mempertikai..

walau apa pun kita hanya membuat andaian sahaja..sy membuat andaian dari perspektif sy sendiri..Peipanlization dan hatsumomodeep membuat andaian yg boleh diterima akal juga..

kita semua kenal siapa samy ni..berdolak-dalik utk mengundurkan diri dari jawatan presiden MIC..

killer said...

Pukimak punya melayu anjing berotak babi.
Kalau betul2 semua Cina India balik ke negara masing2 lagi senang bagi mereka bomb malaysia terutamanya semenanjung.
Selepas semua kaum Cina India balik, Cina India kerajaan boleh hantar berjuta2 askar Cina askar India & atomic bomb bagi hapuskan semua melayu anjing tanpa seekor pun hidup.
Lepas tu 'kaum melayu' tidak akan wujud lagi di muka bumi dan buku sejarah. Baguslah!

ruyom said...

Malay history start from Parameswara who escape from Indonesia and settle in Melaka. During his time, Laksamana Cheng Ho visit Melaka seven times.

Melaka need the protection of the China from the invasion of the Siamese. Without Cheng Ho, there won't be malay history, instead you have Siam history.

I pity Malaysian Muslims, you probably are the least free people in this world! Even Indonesian Muslims are allowed to practice apostasy when they become adults!

Boleh said...

Because Chinese race is a superior race than a inferior malay race.

Chinese race vs malay race -

Usually

Skin - malay race is much blacker.

Brain (IQ) - malay race is much more low.

Face - malay race is much uglier.

Height - malay race is much smaller.

Physical ability - malay race is much more inferior.

Such truth may know you too who is a malay race.

All thing is because a malay race is very inferior than a Chinese race.

reek said...

By hook or by crook including murder, harassment and corruption, other than the normal legal ways. That is what Umno means.

fargowin said...

Yes. Every human have a working brain except malay, even the malay itself agree. Malays are stupid, lazy and idiotic. Malays are the most stupid human race ever exits.

Of course Chinese is way smarter and more superior in every fucking way compared to a retarded malay. Chinese is a world race, a race with pride, with a great history and civilisation, we are hardworking and clever, every country lead by Chinese is strong and rich.

This is not self compliment but prove can be seen at Taiwan, Singapore and China. China has an economic growth so fast it has never happen in any other country before. Even the Americans agree.

What is malay? Malay is just a tiny piece of cow dunk left over in this earth. No one like malay. Do not agree? Show me which country lead by malay is well developed?

Hahaha. Malay should be left for extinction from this world as they are a bunch of stupid retarded lazy asshole.

hatsumomodeep said...

aduhai pengutuk semua..
anda mmg jenis xtau rasa brsyukur...
skrg mmg trbukti sapa yg slalu brdolak dalik dlm hal prpaduaN..
sedarlah,kita tggal dlm satu negara..
klau asyik mengutuk n jatuhkan org lain,mcm ane nk bersatu?

org melayu dh cukup penat dgn org mcm anda..!

Muhammad Syukri Sa'adon said...

memang cantik dan indah bahasa yg digunakan oleh penjahanam..
seandainya kerajaan mansuhkan ISA tak mustahil mereka inilah yg akan menjahanamkan negara..
seandainya mereka bahagia berbuat demikian maka jangan gerun jika ada pihak lain yg berbahagia untuk mengambil tindakan terhadap anda wahai si penjahanam..

ks30069 said...

tumpang berbicara....
kalau berani tunjuk muka...biar kita org melayu adjust muka org2 yang mengutuk ni jd lebih babi dari babi....

Anonymous said...

aku sng je...xkesah la korg Cina ke India ke..jnji ISLAM! wahai org Cina yg rasa kaum korg bgs sgt, fine...balik la ngra korg tu n be a great leader! xyah stay kt Mlysia ni daaa sbb kn penoh ngn Melayu yg lazy n idiotic ni..im being sarcastic here!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!