Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

Apa benda HIMPUN ni?


- Himpunan Sejuta Umat (HIMPUN) anjuran Himpunan Pertubuhan-pertubuhan Islam (HIMPUN) adalah anjuran bersama oleh 24 buah NGO yang dinyatakan namanya secara jelas dalam laman rasmi HIMPUN. (Bukan anjuran orang perseorangan yang ada agenda tersirat)

- Berobjektifkan memberi fokus dan mencari satu penyelesaian terhadap permasalah akidah umat Islam yang akhir-akhir ini sering terancam oleh gerakan Kristianisasi dan menjadi pertikaian segelintir orang bukan Islam.  Bertunjangkan perjuangan membangkitkan semangat ukhwah sesama ummah.
(Bukan bermatlamatkan mencari publisiti dan sokongan politik) 

- Dianjurkan dan diadakan di dalam kawasan Stadium Shah Alam 
(Bukan pesta jalanan) 

- Mendapat permit berhimpun setelah mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa
(Bukan perhimpunan haram yang boleh mengancam orang awam)
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Kenaikan elaun Ahli Parlimen ditarik balik

Bajet 2012 baru sahaja dibentangkan beberapa hari lalu dengan salah satu isi kandungannya ialah menaikkan elaun Ahli Parlimen dengan syarat kedua-dua pihak pembangkang dan kerajaan besetuju dengan cadangan tersebut. Hari ini, cadangan ini merupakan perkara pertama dalam Bajet 2012 yang ditarik balik dan tidak akan dilaksanakan setelah mendapat bantahan daripada wakil rakyat pembangkang. 

Satu perkara yang menarik untuk diceritakan semula.
.
Jumlah peruntukan untuk kenaikan elaun 222 orang Ahli Parlimen ialah sebanyak RM 30 juta dan ia dikatakan bertujuan untuk menampung keperluan dan imbuhan untuk tugas-tugas rasmi dan tidak rasmi Ahli Parlimen yang semakin mencabar. Sebenarnya ini merupakan cadangan daripada wakil rakyat  pembangkang tetapi yang peliknya pembangkang sendiri membantah kenaikan elaun tersebut selepas PM mengumumkannya di akhir pembentangan bajet.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Bajet 2012: Sedikit kekecewaan para graduan

Ini pandangan dan tulisan aku sebagai orang yang tidak arif mengenai soal ekonomi.  Daripada apa yang aku dengar dan perhatikan selepas pembentangan bajet, ramai yang melahirkan pandangan positif dan ucapan terima kasih kepada kerajaan dan Perdana Menteri. Bajet yang dikatakan inklusif untuk menangani beban rakyat mencakupi pelbagai insentif untuk pemain sektor awam dan swasta serta pelbagai lapisan kelas masyarakat. 

Dua jam PM berdiri membentangkan bajet tersebut, aku lebih berminat untuk menanti apakah 'habuan' yang akan dinikmati oleh golongan pelajar dan sektor pendidikan amnya. Beberapa perkara lain yang  menarik bagi aku ialah peruntukan untuk Kementerian Dalam Negeri, Kementerian Pertahanan dan Kementerian Kesihatan. Kesemuanya membabitkan peruntukan perbelanjaan untuk pasukan keselamatan dan perkhidmatan kesihatan kepada orang awam. Tahniah diucapkan kepada kerajaan kerana bidang-bidang ini kesemuanya diberikan perhatian serius untuk terus dipertingkatkan memandangkan persekitaran dan ancaman yang semakin mencabar sama ada ancaman terhadap keselamatan negara mahupun terhadap taraf kesihatan rakyat.


Banyak bantuan diberikan kepada golongan pelajar dan beban ibu bapa juga secara tidak langsung dapat dikurangkan hasil daripada pertambahan bantuan kepada sektor pendidikan negara. Namun ada satu perkara yang aku kurang senang apabila PM mengumumkan bahawa umur persaraan wajib bagi kakitangan awam akan dinaikkan daripada 58 kepada 60 tahun. Aku yakin ini merupakan salah satu tuntutan daripada Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Sektor Awam (CEUPACS) yang sering mengemukakan tuntutan seperti ini kepada kerajaan. Dahulu mereka jugalah yang meminta supaya umur persaraan dinaikkan dari 56 kepada 58 dan hari ini mereka minta dinaikkan lagi hingga 60.  Selepas ini bagaimana? Nak naikkan lagi hingga 65 tahun pula?
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Nasi Lemak 2.0 : tak boleh dijual lagi...

Beberapa hari lepas aku baru je komen sikit pasal filem dan pengarah Nasi Lemak 2.0 ni. Hari ni tau-tau je filem ni dah ditarik semula tayangannya. Hah...sebab apa?

Mesti la ada sebab kan? aku takkan ulas di sini. Aku dapat maklumat ni daripada beberapa blog politik yang menyiarkan cerita ni berdasarkan tweeter GSC:


terimas kasih kepada blog Gerakan Anti PKR. Aku memetik sumber dari blog itu sahaja ok, tidak ada unsur politik di sini. Harap maklum.
Photobucket
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Nasi Lemak 2.0? OK...Pengarah? KO

Satu hari aku menonton tv. Tiba-tiba ada iklan yang menyiarkan sedutan sebuah filem baru yang kelihatan seperti filem cina (sebab ada tulisan cina dan aksi kung fu terbang-terbang) tapi turut dilakonkan oleh pelakon Melayu terkenal, Afdlin Shauki dan Adibah Noor. Macam menarik cerita ni...bukan apa, menarik sebab pengarahnya Namewee?? 

Lagi satu, menarik sebab filem ni menggunakan pelbagai bahasa, watak yang pelbagai kaum dan kisah yang sangat sinonim dengan rakyat Malaysia - nasi lemak. Suasana dan perspektif filem ni sangat mempamerkan KeMalaysiaan. Itu 'menariknya' filem ini pada pandangan pertama aku. Maaf, aku tak tengok lagi filem ni sebenarnya. Cuma nak komen tentang pengarahnya je...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Noramfaizul: Motif tembakan...??

Ingat lagi jurukamera BernamaTV yang terbunuh akibat terkena peluru sesat di Somalia? Kematiannya sangat menggemparkan sehingga menjadi pertikaian banyak pihak. Biasalah, kalau ada ahli politik yang sibuk nak campur tangan, jadi polemik lah ia dek kerana tuduh menuduh. Tapi aku tabik hormat pada keluarga beliau khususnya bapa kepada arwah Noramfaizul, dia sangat tenang dan menerima kejadian tersebut dengan terbuka. Ditanya adakah dia akan mengambil tindakan undang-undang atas kematian anaknya kerana menjalankan tugas di kawasan berkonflik, dia menjawab "tidak" dengan alasan itu sudah ketentuan Ilahi. 
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Buang air dan tandas

Ini entri yang menceritakan perihal yang sebenarnya orang tak berapa nak ambil kisah, mungkin sebab jijik dengan perkataan ini ataupun perbuatan tersebut. Tak payah hipokrit, semua orang buang air dan memerlukan tandas. Semalam aku membaca satu laporan akhbar bertajuk "Rakyat India ramai berak di lokasi terbuka"

 Aku tidaklah hairan dengan berita ni, sebab India merupakan sebuah negara yang luas dan mempunyai rakyat yang kedua paling ramai di dunia selepas China. Taraf kehidupan rakyatnya juga berada di paras rendah khususnya di kawasan luar bandar, dengan kepadatan penduduk yang tinggi, kemudahan asas seperti tandas awam tidak dapat disediakan sebaiknya. Kemudahan tandas awam masih lagi sedang dipertingkat di India namun mungkin kesedaran tentang kebersihan dan amalan kebersihan belum lagi dapat difahami dan diamalkan.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Makcik Hajjah Sitt Al-Wuzara: Marah yang tak kena pada caranya

Seperti biasa rutin harian aku melayari internet untuk mencari apa-apa info berguna, dan untuk santai-santai buka Facebook untuk seketika (sejam hingga 2 jam tu seketika?). Di Facebook kalau kita seorang yang rajin memerhati dan menilai kita akan dapat kenalpasti sikap dan sifat dalaman seseorang. Sama ada dia seorang yang panas baran, jiwang, sukakan perhatian atau lain-lain lagi. Kadang-kadang kita boleh tafsir apa mood seseorang berdasarkan status FBnya. 

Apa yang aku nak komen di sini ialah sikap segelintir daripada kita yang mudah menghamburkan caci maki atau kata-kata kesat terhadap sesuatu perkara yang tidak disukainya. Aku ambil satu contoh. Sebelum ini satu akaun FB yang menggunakan nama Makcik Hajjah Sitt Al-Wuzara telah melakukan penghinaan terhadap agama Islam. Tak perlu aku nyatakan apakah bentuk penghinaan itu sebab perkara ni dah ramai yang tahu. Dalam masa yang sama terdapat pihak yang menyebarkan gambar sebenar individu yang menyamar
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Jangan pergi Johor, nanti kena culik...

Lagi sekali aku terlambat untuk mengulas isu yang telah berlalu. Minggu-minggu sebelum ni aku agak sibuk dengan urusan di Pulau Pinang. Kebetulan, Johor dan Pulau Pinang dekat di hati aku, jadi aku rasa nak memperjelas sedikit pertikaian isu ini - Kisah negeri Johor diburukkan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, YB Lim Guan Eng di Singapura. 

Katanya, kalau orang Singapura datang ke Johor, besar risikonya untuk diculik. Kedengaran agak lucu apabila seorang Ketua Menteri seolah-olah seperti seorang bapa yang sedang menakut-nakutkan anak kecilnya tentang kes culik menculik. "jangan pergi tempat tuu, (Johor)...bahaya, nanti kena culik..."
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!