Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

Beza mercun Melayu dan mercun Cina

Sekian lama tak menaip, blog ni terus terbiar dek kerana kurang berminat untuk membicarakan isu-isu semasa yang memang panas dan menaikkan darah. Jika diulas pun aku pasti banyak blog lain berbicara perkara yang sama.

Jom lari seketika daripada isu politik dan hal-hal negara. cuba kita selak akhbar dan tonton berita, apabila menjelang hari raya media banyak menyiarkan kes-kes akibat bermain mercun. ada yang putus jari, ada yang terbakar muka, badan melecur dan macam-macam lagi disebabkan sama ada kerana bermain mercun atau menjadi mangsa sasaran letupan mercun.

rasa macam klise pula bila kisah sebegini disiarkan apabila semakin tiba hari raya. tapi itulah relaiti yang berlaku, media siarkan berita tersebut untuk kita ambil iktibar dan memberi amaran bahayanya risiko bermain mercun. tapi manusia tak pernah belajar dan tidak mahu faham erti keperitan dan kesengsaraan selagi bencana tidak menimpa diri mereka.

bila dah terlantar di hospital dan wajah terpampang dalam akhbar, menyesal sudah tiada gunanya. bagi yang menjadi mangsa, itu dugaan yang sukar untuk diterima kerana disebabkan kesalahan orang lain, kita pula yang menanggung kesakitan.

masyarakat melayu barangkali masih belum profesional dalam 'mengendalikan' mercun, keghairahan bermain mercun atau meriam berakhir tagedi. kasihan orang melayu apabila menjelang hari raya, terpaksa beraya di wad. pelik, ketika menjelangnya tahun baru cina, tiada pula media menyiarkan kanak-kanak cina dimasukkan ke hospital, putus kelima-lima jari akibat bermain mercun. ada?? tiada...langsung tiada. tiada sebarang berita melaporkan tragedi mangsa mercun yang melibatkan masyarakat cina. sedangkan masyarakat cina lebih banyak menggunakan mercun untuk menyambut ketibaan perayaan mereka. berdentum, gegak gempita langit pabila jam menunjukkan 12 tengah malam pada tahun baru cina. mungkin inilah yang dikatakan masyarakat melayu masih gagal menandingi keprofesionalan masyarakat cina bermain mercun.

sejak sekian lama, kejadian yang tidak diingini terus berlaku, dan sepanjang tempoh itulah ia menunjukkan sempadan negara terus dibolosi para penyeludup mercun. walaupun rampasan mercun dan bahan letupan pernah dilaporkan, namun aku rasa itu hanya sebahagian kecil yang terkantoi, sedangkan banyak lagi stok mercun dan bahan letupan sudahpun memasuki pasaran gelap. benar bukan? kalau rampasan dan penguatkuasaan menghalang kemasukan mercun ke negara kita berjaya, takkanlah mercun masih lagi mudah didapati?

ooh, nampaknya aku terbabas juga akhirnya membawakan isu mercun sehingga ke peringkat hal-hal negara. baru je cuba untuk mengelakkan daripada menceritakan hal-hal negara secara serius.

teruskan je lah...cuba kita fikir, siapa dalang? siapa taukeh? siapa pemborong? siapa peniaga mercun? secara am...

sebab tu lah tahun baru cina sentiasa meriah dengan bunyi letupan, manakala orang melayu pula inginkan kemeriahan yang sama, lalu cuba menghasilkan mercun sendiri. akibatnya tanggung lah sendiri.

aku percaya mercun yang dimainkan pada tahun baru cina berharga ratusan ringgit dan jarang kita dengar berlaku kemalangan akibat letupan mercun. tapi apabila menjelang hari raya aidilfitri, ramai pula anak-anak melayu hilang jari, mungkin sebab main mercun bola...mercun murah kann....

entahlaa...~
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 comments:

Ahmed Fauzan said...

Aku x minat mercun...bunga api minat la....syok....warna-warni...(komen ala FB)

Aziz A'zmi said...

takpe, artikel dalam blog ni pun kalau ko perasan ayatnya dh xberapa skema. santai2 je la...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!