Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

PRK: Blog dah tak laku?

Pilihan raya kampus (PRK) kali ini dilihat sudah berubah rentak dan corak dari segi strategi kempen para calon bertanding dan jenteranya. Mengapa?

Jika dibandingkan dengan PRK yang lepas, medium yang digunakan untuk berkempen di alam siber, menabur janji, melebarkan pengaruh dan mempromosi calon adalah menggunakan BLOG. Setiap calon yang bertanding dinasihatkan dan digalakkan membuka blog. Tetapi selepas PRK tamat, blog itu akan ditinggalkan dan tidak dikemaskini. Ada juga yang meminta bantuan blogger tertentu untuk mempromosikan diri mereka di blog-blog yang sedia ada. atau mungkin mereka mengupah individu tertentu atau dilakukan secara sukarela oleh pihak jentera kempen.

Itu kisah 2-3 tahun yang lalu ketika blog popular digunakan sebagai medium berkempen.

Pada ketika ini, saya tidak melihat wujud blog baru yang berkempen untuk calon-calon bertanding. Mungkin ada, tapi saya tidak menyedarinya. Tetapi ada satu lagi medium yang sedang sangat berpengaruh tidak henti-henti berkempen iaitu FACEBOOK. Saya berpendapat memang wajar FB digunakan sebagai alat kempen kerana tiada sekatan tiada had dan ia bersifat global pada masakini.

Setiap hari apabila buka sahaja FB, banyak gambar dan poster yang dipos di wall FB. tidak kiralah Pro-M atau Pro Aspirasi, kesemuanya dapat dilihat dan aktif berkempen. Manakan tidak, seorang pemegang akaun FB pastinya mempunyai mutual friend yang begitu ramai dan saling berkait, maka kita dapat melihat semua bahan kempen tersebut di wall rakan-rakan dan wall kita sendiri apabila kita menjadi 'mangsa' bahan-bahan kempen yang ditag kepada sesiapa sehaja.

Secara tidak langsung, kepada mereka yang tidak mahu ambil tahu tentang politik kampus, tidak mahu melihat rapat umum, tidak mahu mengenali siapakah calon bertanding dan segala bagai "tidak mahu"....terpaksa juga berhadapan dengan serangan kempen jentera PRK ini. Mahu tidak mahu mereka akan melihat juga wajah-wajah yang bertanding di konstituensi pusat pengajian dan konstituensi umum.

Jika dibandingkan dengan blog, kita perlu mencari dan mengetahui apakah address blog berkenaan dan memerlukan minat untuk membaca blog yang berjela-jela ayatnya.

FB pula sudah menjadi rutin harian kita, tanpa perlu disuruh, pantas jari kita klik pada "www.facebook.com" untuk melihat perubahan pada akaun FB masing-masing. Apabila laman rutin harian sudah menjadi tapak untuk berkempen, kita akan tertarik kepada poster-poster yang direka cantik, ayat-ayat ringkas yang memujuk dan cuba mempengaruhi pengundi supaya mengundi mereka. Cara ini lebih berkesan dan berlaku secara menyeluruh berbanding menggunakan blog. (Dalam konteks kampus)

Jadi, mereka yang tidak sukakan PRK, sabarlah hingga kesemua bahan kempen tersebut lenyap dari wall FB anda. Mungkin ini juga berita baik kpada blogger, tidak perlu bersusah payah berkempen di blog masing-masing. guna sahaja FB, mudah, pantas dan menyeluruh.

Nasib blog? memang tidak diperlukan jika ada sesuatu yang lebih memudahkan.


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

3 comments:

rudza said...

kat blog ke kat fb ke,aku malas nak amek thu,PRK sucks ever!!same as PRU malaysia..once campaign like nak mati,after that just left the people's behind..what the hell.uhhhh~

Aziz A'zmi said...

so, apa lg cara alternatif selain pilihanraya?

better kot ada representatif 4 rakyat rather than nothing.

sbb tu wakil rakyat skrg perlu ikut kehendak rakyat, xsuka bleh tukar. YB buat hal, parti yg rosak nama. so, YB kena jg parti, jg rakyat, jg kawasan.

rudza said...

bley ka kalau xdak pilihanraya???hahaha..semak otak doee.aku setuju sbnrnya gn ko tp tu la,xdak yg perfect kan dlm apa apa hal pun.tp dah sedar mcm tu pun wakil rakyat (contoh ok!)yg bijak pandai tu pun xdak lak fikir semua ni,baek buruk pa yg dorg buat..dlm otak cuma ada *kesenangan~ *kesenangan~,utk diri sndri.walawehhh~syialll..nyway,aku jus conclude that any PR is act impotant in any places even in campus pun..we need org yg cud lead ppl's around kan..apa apa pun dorg pnya pendekatan,fb ka,as well as by blogging ka,as long as dia boleh memimpin,y not! =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!