Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

Adil ke? (bah. 2)

Kali ni kisah adil atau tidak, tapi bukan isu harga naik tapi isu melabel orang rasis atau tak bergantung pada tindakan yang dilakukannya. Mari kita lihat beberapa kes yang menjadi perhatian media dan kita bandingkan...

Kes 1: Namewee...semua orang kenal dia kerana banyak menghasilkan klip video yang menghina, mencaci, memaki hamun sesiapa yang dia mahu sejak beberapa tahun lalu. Lagu Negaraku, azan dan TNB antara yang menjadi mangsa. Banyak laporan polis telah dibuat tetapi TIADA tindakan undang-undang dikenakan sehinggalah ke hari ini.

Kes 2: Pengetua SMK Tunku Abdul Rahman, Kulai, Johor dikatakan mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman dalam majlis perhimpunan di sekolah tersebut. Kes ini SERTA-MERTA menjadi perhatian dan tindakan 'cuti' dikenakan terhadap pendidik tersebut sehingga siasatan selesai.

Kes 3: Juga melibatkan seorang pengetua, tetapi berlaku di Utara Semenanjung. Pengetua SMK Bukit Selambau juga dikatakan mengeluarkan kenyataan rasis dan hasil aduan masyarakat Cina dari parti politik DAP, MCA dan Gerakan, pengetua tersebut tidak lagi berada di sekolah terbabit sebaliknya ditempatkan di PPD atau dengan kata lain beliau 'dibekukan' tugasnya sementara menunggu hukuman yang bakal dihadapi.

Kes 4: Seorang guru yang bertugas sebagai pengawas SPM 2010 di SMK Raja Jumaat, Lukut, Negeri Sembilan digantung tugasnya kerana mengeluarkan kata-kata bersifat perkauman terhadap pelajar yang lambat memasuki dewan peperiksaan. Beliau digantung tugas dan tidak menerima sebarang elaun sepanjang penggantungannya sementara menunggu siasatan selesai dijalankan.

Seorang berbangsa Cina yang menghina kaum Melayu, Islam dan negara tidak dikenakan apa-apa tindakan. Malahan bebas menghasilkan lebih banyak klip video sampah yang memburuk-burukkan pihak lain.

Ramai bangsa Melayu (guru) yang mengeluarkan kenyataan perkauman (mungkin juga kenyataannya dimanipulasi) secara serta-merta dikenakan hukuman kononnya agar tidak mengganggu siasatan. Itu tidak termasuk hukuman sebenar sekiranya guru tersebut didapati bersalah.

Melayu tidak boleh buka mulut pasal perkauman, terus dikenakan tindakan oleh kerajaan.

Cina boleh buat apa sahaja termasuklah yang menyentuh sensitiviti kaum dan agama, kerajaan buat endah tak endah. Tiada langsung tindakan kepada pesalah.

Adil ke tidak? Kerajaan takut ke?
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!