Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

Rungutan Pembimbing Minggu Orientasi

Tamat sudah minggu orientasi di USM yang dijenamakan sebagai Program Siswa Lestari (PSL)bagi sidang akademik 2010/2011 termasuklah IPTA lain seluruh negara.

Hari ini anggota unit beruniform dikerah untuk berkawal dalam satu aktiviti luar di Hutan Rekreasi USM dari awal pagi hingga tengahari. Sambil menjalankan tugas sempat juga para petugas berbual-bual dengan Pembimbing Program Siswa Lestari (PPSL) mengenai kelancaran minggu PSL ini. Dalam kerancakan perbualan tersebut mereka turut merungut dan 'pening kepala' melayan karenah pelajar-pelajar baru yang bersikap keanak-anakan.

Perkara ini sudah menjadi lumrah kepada PPSL bertugas setiap kali mengendalikan PSL. Tetapi tidaklah molek dan amat wajar jika PPSL naik angin jika permintaan dan aduan para pelajar baru tersebut sangat tidak masuk akal dan berada pada tahap minda budak tadika.

Contohnya:
"kak, baju saya kat ampaian jatuh kat tingkat 2, macam mana nak ambil?"
" bang, belikan saya air kat cafe...boleh hantarkan kat bilik tak?"
Pura-pura pengsan/sakit sebab malas nak dengar taklimat/ceramah. Kemudian dibawa ke bilik gerakan PPSL dan dapatlah dia tidur.
Telefon PPSL semata-mata nak mengadu seliparnya hilang

Dan bermacam-macam lagi taktik dilakukan untuk melepaskan diri daripada menghadiri sesi indoor PSL. Peranan PPSL yang mendekati pelajar baru secara mesra dan akrab nampaknya menyusahkan diri mereka sendiri apabila ada segelintir pelajar baru yang mengambil kesempatan dengan kebaikan PPSL.

Wajarlah jika golongan sebegini 'dibasuh' cukup-cukup kerana rata-ratanya merupakan pelajar STPM dan matrikulasi yang memperoleh pointer 3.70 ke atas. Memang hebat dalam akademik tapi zero dalam aspek sikap dan kebolehupayaan berdikari.

PPSL bukan ditugaskan untuk menjaga setiap masalah peribadi remeh-temeh pelajar baru. Banyak lagi tugas khas dan lebih penting yang mereka perlu selesaikan. Daripada pemerhatian sepanjang minggu orientasi, PPSL dapat menilai sikap sebenar para pelajar yang mendaftar di universiti ini. Mereka merumuskan pelajar-pelajar baru kemasukan kali ini terlalu manja.

Benar, tapi hanya segelintir sahaja.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 comments:

Miz BakawaLi said...

hurm...im 1 of them..(PPSL)..
ahaha...i do agree wif u..da most funny thing is nk mtk tlong angkt bju tuh.. i was there..ahaha..she tried to ask some help from my colleague..mkLOm ler dok desa Restu,lau dok kt aman laen la..bley trun amik jer...ahaha..
tp Mlangnyer,kitOwg lg bnyak kje nk wat..sO jz iGnore je laa..hihi..lg best,ade student yg x taw nk wat cmner bile air dye masuk semot tyme dinner plajar baru tu..ahaha..
nK geLak pn aDe...but no matter what,being a PPSL was an amazing xperience la..huhu..
PPSL dulu kini dan selamanya..
or mgken gk..
PPSL pertama & terakhir..huhu..(2 me la..) ;p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!