Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

Antara Hero Gaza dan Hero Nak Ke Gaza

Akhir-akhir ini media memberi fokus kepada isu rampasan dan serangan Israel ke atas kapal-kapal bantuan aktivis pro-Palestin ke Gaza. Dari akhbar-akhbar hinggalah media baru blog dan portal berita kesemuanya memberikan respon dan ulasan terhadap isu berkenaan.
.
Baru-baru ini saya terlihat satu tajuk di sebuah blog yang berbunyi "Ramai yang nak jadi hero Gaza sekarang ni kan?"...namun saya tiada kesempatan untuk membaca isinya. Baru-baru ini juga ketika menonton Buletin Utama TV3, Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin mengumumkan beliau bersedia untuk menyertai dan menggerakkan misi bantuan ke Gaza sekiranya terdapat peruntukan dan sokongan ramai. Mungkin tajuk blog dan apa yang saya tonton di berita tersebut ada kaitannya. Paham-paham la sendiri...
.
Persoalan mengenai siapa hero ini kadang-kadang lucu bila difikirkan kerana sesetengah pihak kelihatan kurang senang dengan tindakan pihak lain yang tampil ke hadapan untuk mengutuk, menganjurkan protes, demonstrasi, bantahan dan sebagainya termasuklah yang mahu mengheret Israel ke Mahkamah Antarangsa. Mungkin itulah yang dirujuk sebagai hero.
.
Ketika media sedang sibuk memberi liputan meluas tentang kekejaman Israel, sudah pasti ianya menyentuh sensitiviti masyarakat Islam dan juga masyarakat dunia yang cintakan keamanan. Mungkin disebabkan suasana hangat yang dicetuskan oleh media menyebabkan banyak pihak tampil mengeluarkan kenyataan berbaur kritikan dan kebencian terhadap Israel. Manakala di pihak lain ada juga yang menawarkan diri untuk menyertai atau menggerakkan misi bantuan ke Gaza.
.
Berita terbaru terdapat usaha dari Free Gaza Ireland yang mahu menghantar tiga buah kapal bantuan ke Gaza dalam tempoh beberapa bulan akan datang. Walaupun mereka bukan beragama Islam tetapi usaha yang hendak digerakkan itu adalah usaha yang murni bagi membantu rakyat Palestin yang tertindas.
.

Para sukarelawan Kapal Mavi Marmara pula masing-masing telah selamat tiba di negara masing-masing, kebanyakannya dari Turki termasuklah 12 orang dari Malaysia. Kepulangan mereka yang terselamat ini disambut dengan penuh kegembiraan, kesyukuran, doa dan kemeriahan. Malahan pengalaman ngeri mereka turut dikongsi bersama dengan semua pihak. Maka mereka dianggap Hero Gaza kerana misi mereka telah berjaya membuka mata dunia tentang kekejaman Zionis. Saya tidak menafikan atau memperlekehkan 'title' Hero Gaza terhadap mereka kerana mereka merupakan kumpulan pertama yang sanggup berlayar ke Gaza untuk membantu rakyat di sana. 'Title' Hero Gaza bukanlah gelaran yang mereka kejarkan jauh sekali terlintas di fikiran mereka untuk digelar sedemikian.
.
Itu kisah Hero Gaza....bagaimana pula Hero Nak ke Gaza?
.
Saya menimbulkan persoalan adakah bantuan-bantuan yang hendak disalurkan ke Gaza benar-benar sampai ke tangan rakyatnya? Jawapannya tidak! Kita tahu konvoi Mavi Marmara telah ditawan dan dibawa ke Pelabuhan Ashdod, Israel, begitu juga Rachel Corrie turut mengalami nasib yang sama. Ke manakah perginya segala barangan tersebut? Saya pun tidak tahu mengenainya.



Persoalan kedua pula, adakah berbaloi barang-barang yang dihantar ke sana dengan tujuan untuk meringankan beban rakyat Gaza tetapi akhirnya tiba di Israel? Bertan-tan bahan dan barang disumbangkan dan melibatkan nilai wang jutaan ringgit hendak disumbangkan kepada Gaza tetapi ia tersekat dan tak tahu ke mana destinasi akhirnya apabila kesemua kapal itu ditawan dan dibawa ke Israel. Dengan kata lain objektif sebenar misi tersebut adalah gagal.
.
Pihak yang berhajat untuk menggerakkan misi bantuan ke Gaza selepas ini mungkin dikatakan sebagai "Hero Nak Ke Gaza". Mereka juga mempunyai misi dan tujuan yang sama dengan misi-misi bantuan sebelum ini. Cuma kita tahu setiap kapal yang menuju ke Gaza akan dipintas dan ditawan Israel. Jadi perlukah misi seperti ini diteruskan?
.
Sebenarnya ini semua hanyalah persoalan-persoalan yang bermain di fikiran saya...bukanlah bermakna saya mencemuh usaha tersebut sebagai membazir atau membuang masa atau mengorbankan nyawa free atau sebagainya. Tidak sama sekali. Hakikatnya saya memandang misi bantuan seperti ini bergantung kepada niat dari hati yang ikhlas untuk membantu saudara Islam di sana. Tidak kiralah siapapun yang menggerakkannya, pihak mana sekalipun yang mahu memberikan bantuan amat dialu-alukan. Tidak kiralah dari NGO, parti politik atau institusi pendidikan dan sebagainya, niat yang betul amat penting bagi menggalas misi sebesar ini.
.
Persoalan Hero tidak penting dan ia sepatutnya tidak ditimbulkan kerana semua pihak berpeluang dan mampu untuk tampil ke hadapan menyatakan rasa marah, benci, mengkritik, mencemuh, mengutuk dengan cara apa sekalipun dengan segala tindakan kejam dan tidak berperikemanusiaan Israel. Tindakan tersebut adalah wajar dan berasas. Tidak perlulah kita melabel "dia pun nak jadi Hero" kerana saya percaya usaha sebegini dijalankan atas dasar kemanusiaan dan niat murni untuk membantu rakyat Palestin.
.
Andaikata ada niat lain, tujuan dan matlamat terselindung di sebalik misi bantuan ke Gaza selepas ini, kita tidak layak menilainya dan ia di luar pengetahuan kita melainkan Allah s.w.t.
.
Berkenaan dengan gagal mencapai objektif sebenar misi tersebut, saya setuju ia tidak mencapai objektif yang diharapkan tetapi kita perlu sedar bahawa secara tidak langsung tragedi Mavi Marmara telah memperlihatkan suara masyarakat di seluruh pelosok dunia bergema melaungkan slogan anti-Israel dan kesedaran terhadap kekejaman Israel semakin meluas.
.
Jadi, walaupun bahan bantuan tidak sampai kepada mereka yang berhak, namun ia tidak menjadi masalah kerana sekurang-kurangnya kemenangan moral telah dicapai dan misi tersebut telah membuktikan bahawa Israel telah melakukan pelbagai salah laku dan tidak mematuhi peraturan antarangsa di samping tekanan terhadapnya semakin memuncak daripada masyarakat antarabangsa.
.
Teruskan usaha untuk membongkar lebih banyak lagi kelakuan sundal Israel dan menyerlahkan lagi kerakusan mereka mengingkari perundangan antarabangsa. Mereka yang terkorban kerana mengikuti misi ini bukanlah mati sia-sia tetapi mereka gugur syahid kerana mahu membantu saudara Islam yang tertindas....yang terselamat saya yakin mereka akan semakin berkobar-kobar untuk meneruskan pelbagai lagi rancangan membantu rakyat Gaza pada masa depan...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 comments:

Anonymous said...

hi, dah puas saya google where to register and become sukarelawan to gaza. tak jumpa lansung. can you help me please if by any chance you know the way. the right way. im just a commoner. rakyat malaysia, umat islam, everyday people, nothing special, but i really want this so bad. if they need satu lagi army to kill the Israeli pun id love to volunteer.

Aziz A'zmi said...

saya kagum dengan semangat yg anda miliki...apa yg bleh sy bantu ini tidaklah seberapa, sy lebih berbangga jika anda berjaya mnjadi sukarelawan ke gaza suatu hari nnt...

setakat yg sy tahu, dua pertubuhan boleh anda sertai sebagai sukarelawan. Free Gaza Movement dan Peace Malaysia.

sila layari link ini:
http://www.freegaza.org/application-form

atau

http://www.peacemalaysia.com/system/register/

selamat maju jaya, teruskan niat murni anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!