Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

No..no...no Valentine...


Ini bukan kisah diari hidupku...tapi nak berkongsi cerita mengenai Hari Valentine..

Semua tahu Hari Valentine ialah Hari Kekasih yang akan disambut ramai pasangan kekasih dengan cara masing-masing. Suatu hari ketika saya menaiki bas untuk ke tempat kerja, ketika bas berhenti di sebuah bus stop seorang lelaki berpakaian kemas naik dan duduk di kerusi di hadapan saya sambil memegang sejambak bunga. Saya hanya melihat. Ooo...baru saya teringat tarikh hari itu ialah 14 Februari 2007. "Nak bertemu kekasih la tu...nak sambut valentine".

Ketawa kecil saya sendirian. Selambanya mamat ni naik bas, siap bawa bunga tanpa segan silu. Padahal kita tahu sejarah Hari Valentine yang juga merupakan satu sejarah hitam dalam kepada umat Islam. Setiap tahun banyak peringatan diberikan bahawa Hari Valentine merupakan agenda Barat untuk merosakkan akidah umat Islam dalam rancangan televisyen, khutbah Jumaat, ceramah-ceramah agama, artikel di akhbar dan sebagainya. Majlis Fatwa Kebangsaan juga telah memfatwakan bahawa Valentine haram disambut. Tapi ada juga yang masih berdegil...

Bak kata sahabat saya dari Yong Peng, Johor, menurut Islam tiada hari khusus untuk berkasih-kasihan, setiap hari ialah hari untuk berkasih (yang berlandaskan syariah).

Jika kita teliti semula ayat itu tadi, dalam konteks Hari Kekasih, saya rasa jika tidak wujud Hari Valentine, keadaannya tetap sama je. Di mana-mana ada pasangan kekasih berdua-duaan dan saling berkasih-kasihan. Maka memang tepatlah frasa " setiap hari ialah hari berkasih-kasihan" dalam erti kata golongan muda-mudi hari ini.

Bersempena dengan Hari Valentine, maka banyaklah operasi dilakukan jabatan-jabatan agama untuk membanteras maksiat sempena Hari Valentine. Persoalannya, banteras maksiat pada Hari Valentine je ke? Kerja-kerja penguatkuasaan sekiranya dijalankan secara hangat-hangat tahi ayam dan bermusim tidak akan berhasil. Kita memerlukan konsistensi dan ketegasan dalam setiap pelaksanaan undang-undang.

Mesej ini bukan saya rujuk terhadap jabatan-jabatan agama sahaja, tetapi terhadap seluruh badan dan organisasi penguatkuasaan undang-undang di Malaysia.

Tidak perlulah kita sambut Hari Valentine, tiada apa yang menarik dan tiada apa-apa pengertian pun. Saya faham bahawa percintaan adalah lumrah manusia tetapi haruslah kita kawal dan menjaganya agar tidak melampaui batas.
.
Nasihat untuk diri sendiri dan orang lain...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 comments:

Andin Muhammad Syukri said...

salam.. saya setuju dengan kata2 sahabat anda dari Yong Peng tu..maklumlah mungkin dia dengar ayat tu masa dalam khutbah jumaat..elok juga la aku ke masjid masa tu dapat juga dengar khutbah yang seragam 1 Johor pasal hari kekasih..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!