Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

Nak Lengahkan Bicara Lagi?

Anwar mohon hakim dilucut daripada dengar perbicaraan

08/02/2010 12:06pm

KUALA LUMPUR 8 Feb. – Perbicaraan kes liwat melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim masuk hari keempat hari ini, bagaimanapun kes berkenaan ditangguhkan apabila pasukan pembelaan membuat permohonan supaya Hakim Datuk Mohamad Zabidin Md Diah dilucutkan daripada mendengar perbicaraan kes itu.

Permohonan itu akan didengar pukul 9.30 pagi esok.

Ini kerana pihak pembelaan tidak berpuas hati dengan keputusan hakim Mohamad Zabidin kerana enggan mengenakan tindakan menghina mahkamah ke atas Utusan Malaysia pada perbicaraan kes itu.

Anwar, 63, Penasihat Parti Keadilan Rakyat dan Ahli Parlimen Permatang Pauh, dituduh meliwat Mohd. Saiful Bukhari Azlan di Unit 11-5-1 Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Dia dituduh mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan disebat jika disabit kesalahan.

Perbicaraan itu berlangsung selepas 18 bulan Anwar pertama kali dihadapkan ke mahkamah pada Ogos 2008.
.
Mohd Saiful, 25, bekas pembantu peribadi Anwar adalah saksi pertama yang memberi keterangan apabila kes itu bermula pada Rabu lepas di hadapan Hakim Mohamad Zabidin. –
Bernama

(sumber: Utusan Malaysia)

Komen saya setelah fed up dengan kes ini:

1) Hakim berkuasa di mahkamah, dia yang membuat keputusan dan penjatuh hukuman tetapi dia juga boleh diambil tindakan oleh pihak pembelaan supaya digugurkan daripada mendengar pembicaraan. Siapa sebenarnya yang membuat keputusan ni??

2) Nampak seolah-olah pihak pembelaan pula yang lebih berkuasa dan mendominasi mahkamah, tapi apa boleh buat, prosedur kehakiman telah membenarkan mereka berbuat demikian.

3) Kenapa libatkan akhbar Utusan Malaysia pula dalam kes liwat ni? Apa kaitan Utusan Malaysia, hina mahkamah dan si tertuduh? Nampak seperti mereka (pembelaan) sudah over demand.

4) Nampaknya Utusan Malaysia dikambing hitamkan supaya kes ini dilengahkan lagi

5) Usaha ini sengaja dilakukan bagi mengalihkan perhatian masyarakat daripada terus mengikuti kes liwat.
.
6) Saya berpendapat adalah perlu untuk membebaskan perbicaraan daripada pengaruh politik. Maksud saya, para peguam pembelaan dan pendakwaan seharusnya bukan daripada golongan tokoh politik. (cth: Karpal Singh)
.
7) Rasa-rasa Utusan Malaysia boleh masuk campur tak dalam kes ni? Mana la tau pihak akhbar nak saman pihak pembelaan sebab membuat fitnah terhadap mereka. Baru la kes ni makin meleret-leret. Mudah sikit tertuduh nak lari dari perbicaraan...
.
8) Apa tindakan pihak pendakwaan supaya kes ini tidak ditangguhkan lagi? Jenuh la kalau ditangguh lagi. Jangan permainkan rakyat!
.
9) Bila nak selesai kes ni? Jangan sampai institusi kehakiman kita dicerca dan dicemuh lagi kerana tiada ketegasan dalam menyelesaikan kes-kes berprofil tinggi.
.
10) Tapi mungkin ia tidak berlaku sebab kebiasaannya pihak pembangkang yang melemparkan pelbagai kritikan dan kecaman. Hari ini bos besar mereka yang 'tersangkut' di Mahkamah Tinggi, jadi tak boleh la nak bising-bising lagi. Tak gitu?
.
Lu pikir la sendiri....
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!