Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

Manusia Menilai dan Dinilai

Manusia ada pelbagai rupa, gaya, sifat, keperibadian dan lain-lain. Setiap daripada kita juga sentiasa memerhati dan menilai apa yang kita lihat bergantung kepada persepsi dan fikiran masing-masing.
.
Penilaian seseorang terhadap orang lain tidak menggambarkan keadaan sebenar atau sifat sebenar individu yang dinilai itu. Adakalanya kita berasa kitalah yang paling hebat dalam mengenal dan memahami karakter manusia tanpa kita sedari penilaian yang kita lakukan itu sebenarnya salah.
.
Pepatah Inggeris menyebut Don't judge a book by its cover, tetapi realiti hari ini dah banyak menyanggah pepatah atau peribahasa dulu kala tidak kiralah peribahasa Melayu atau Inggeris. Bagi saya cover itulah yang menentukan first impresion kita terhadap seseorang. Tetapi awas, first impresion tidak akan kekal kerana kita akan mengetahui perwatakan seseorang apabila kita benar-benar mengenalinya.
.
Kadangkala tindak-tanduk kita juga dinilai oleh orang yang melihatnya. Tidak kiralah apa yang kita lakukan itu bermotifkan kebaikan atau sebaliknya, orang akan memperkatakannya jika ia menarik untuk dibincangkan. Orang kita suka bergosip...ingat tu.
.
Jangan cepat membuat penilaian terhadap manusia. Kenali, dekati dan fahami baharulah boleh kita membuat interpretasi dan penilaian terhadap seseorang. Mungkin kita boleh luaskan skop kepada aspek lain seperti prospek kerjaya, komitmen dan kecekapan menjalankan tugas.
.
Apa motif entri ini?
.
Saya cuba mengingatkan diri saya dan anda semua bahawa tidak adil untuk membuat penilaian terhadap seseorang terlalu awal. Apa yang saya lalui merupakan suatu pengalaman berharga agar kita sentiasa ingat bahawa manusia sentiasa menilai dan dinilai dari pelbagai aspek.
.
Jadi, hati-hati dengan tindakan anda agar tidak disalah sangka oleh orang lain yang menilai. Orang yang menilai itu juga sebenarnya akan dinilai oleh orang lain. Sesiapapun tidak terkecuali. Nilailah dengan cara apa sekalipun ia tidak mungkin memberikan jawapan yang tepat.
.
Kesimpulannya, tiada apa yang sempurna...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!