Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

Alahai Malaysia dan Indonesia

Apa agaknya yang tidak kena dengan hubungan Malaysia dan Indonesia? Sedangkan kita merupakan negara yang dikatakan seperti adik-beradik kerana berasal dari rumpun yang sama dan banyak nilai yang dikongsi bersama.


Saya tidak melihat wujudnya masalah antara pemimpin dan kerajaan kedua-dua negara tetapi terdapat krisis dan provokasi daripada rakyat Indonesia yang kelihatan sangat membenci Malaysia dan rakyatnya.
.


Isu yang berbangkit kebanyakannya berpunca daripada penciplakan nilai budaya dan tradisi masyarakat Indonesia oleh Malaysia. Selain itu terdapat juga pertindihan dan perbezaan pendapat mengenai persempadanan negara dan perebutan pulau serta beberapa kes kecil yang menjadi besar akibat peranan media.
.
Hakikatnya sentimen bencikan Malaysia wujud apabila berlakunya peristiwa 'Buluh Runcing' dan baru-baru ini lagu "Negaraku" yang sedang berkumandang dipersenda dan ditenggelamkan dengan nyanyian "Indonesia Raya" oleh peminat fanatik futsal Indonesia.


Cuba kita rujuk kembali beberapa isu yang menjadi punca kepada kontroversi Malaysia-Indonesia:


  1. Malaysia mengisytiharkan batik sebagai salah satu warisan tradisionalnya. Indonesia juga mengakui batik ialah warisan mereka dan Malaysia hanya meniru batik yang berasal dari Indonesia.
  2. Tarian pendet-pendet yang tertera dalam iklan mempromosikan Malaysia dibantah Indonesia kerana tarian tersebut merupakan tarian tradisional Indonesia, bukan Malaysia.
  3. Lagu "Rasa Sayang" yang dinyanyikan dalam iklan mempromosikan pelancongan di Malaysia juga didakwa berasal dari Indonesia.
  4. Lagu kebangsaan Malaysia "Negaraku" digubah daripada lagu "Terang Bulan" iaitu lagu negeri Perak. Namun "Terang Bulan" juga dikatakan sebuah lagu klasik yang berasal dari Indonesia yang mempunyai pelbagai versi.
  5. Kes tuntutan bertindih ke atas pulau Sipadan dan Ligitan telah dimenangi Malaysia. Indonesia masih menganggap pulau tersebut miliknya.
  6. Perebutan Wilayah Ambalat yang kaya dengan hasil minyak.
  7. Kes pembantu rumah Indonesia didera seperti Nirmala Bonat
  8. Kes pergolakan rumah tangga kerabat diraja Kelantan antara Tengku Temenggung Kelantan, Tengku Fakhri dan isterinya yang berasal dari Indonesia, Manohara Pinot.
Jika kita amati, kelihatan Malaysia yang bersalah kerana menjadi punca kepada konflik yang tercetus dan perasaan tidak puas hari rakyat Indonesia. Tetapi banyak faktor yang perlu diambil kira supaya tuduhan itu tidak dilakukan secara berat sebelah atau 'bias'.
Saya tidak perlu mengulas panjang isu-isu yang diketengahkan di atas kerana telah banyak diulas dalam media.
Sekadar mengingatkan kembali peristiwa lalu agar kita sentiasa beringat bahawa kehidupan dan setiap hubungan pasti ada pasang surutnya termasuklah hubungan diplomatik antara dua negara. Terpulang kepada kebijaksanaan kerajaan Malaysia dan Indonesia untuk menyelesaikannya dengan cara baik.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!