Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

Sambutan Tahun Baru Yang Klise

Assalamualaikum dan salam tahun baru 2010...

Bukan niat nak memperlekeh atau bersikap antisosial, tapi apa yang ingin aku sampaikan di sini mengenai trend sambutan tahun baru yang dapat kita lihat dan yang dilaporkan oleh media massa...tiap-tiap tahun sama je.

Setiap kali tahun baru datang kita akan beramai-ramai berkumpul di kawasan-kawasan tumpuan awam seperti dataran atau tempat-tempat rekreasi untuk melepak dan menunggu detik 12 tengah malam untuk melihat dentuman dan warna-warni bunga api menghiasi langit.
.
.

Itu dah memang trend dunia, bukan Malaysia sahaja, London, Sydney, Singapura, Jakarta, Seoul, Washigton dan pelbagai lagi kota metropolitan. Aku pun tidak terkecuali daripada jutaan rakyat Malaysia yang menyaksikan percikan bunga api pada malam tahun baru. Sekadar meluangkan masa bersama rakan-rakan dan menikmati suasana malam tahu baru.

Aktiviti tersebut tiada sebarang masalah, tidak perlu kita risau. Apa yang patut kita risau ialah sambutan malam tahun baru dihiasi dengan adegan-adegan panas pasangan-pasangan bercinta di lokasi tertentu pilihan mereka. Kalau tak kantoi tidak mengapalah, nasib mereka baik. Bagi mereka yang terkantoi dengan Jabatan Agama tidak kiralah dari negeri mana sekalipun, JAIS, JAIP, JAWI, JAIJ ke...maka mendapat malulah mereka kerana perbuatan sendiri. Umum tahu perkara ini memang berlaku dan sering mendapat perhatian media apabila menjelang tahun baru.

Satu lagi, konsert. Perlukah konsert diadakan setiap tahun apabila menjelang tahun baru? Bukan tak boleh, tapi ia membawa lebih banyak kesan tidak sihat kepada masyarakat. Manusia yang membanjiri kawasan konsert menyebabkan kesesakan, sambutan boleh menjadi liar, berlaku pergaduhan, kekecohan dan sebagainya. Asyik-asyik konsert! Kita terlalu banyak berhibur di Malaysia dengan pelbagai konsert dan rancangan realiti hiburan. Trend hiburan ini pula dipengaruhi budaya Barat. Tak boleh ke kalau tak buat konsert? Banyak pula syarikat dan organisasi yang sangat rajin menganjurkan konsert-konsert sebegini. Maklumlah, sambutan orang kita sangat menggalakkan. Di Korea, mereka juga mengadakan sambutan tahun baru besar-besaran, tapi dengan mempamerkan nilai-nilai timur dan budaya tempatan - seni tarian tradisional, paluan gendang, alunan muzik tradisional dan membunyikan loceng gergasi. Itu sudah cukup untuk menunjukkan keunikan bangsa Korea. Mereka tidak terlalu terikut-ikut rentak Barat.

Satu lagi perkara yang tidak menyenangkan, selepas bersuka ria, berhibur dan melepak di tempat awam, orang kita akan beredar dan meninggalkan pelbagai jenis sampah dan kotoran. Apa jenis manusia la...bak kata orang, minda kelas ketiga. Dah bosan la asik ulang perkara yang sama. Dah memang tradisi kita...sampah akan dibiarkan merata-rata sebab petugas Dewan Bandaraya/Majlis Perbandaran/Majlis Daerah akan membersihkannya. Memang itu tugas mereka, tapi orang kita masih tiada sivik!

.
.

Gambar dari Utusan Online 1 Januari 2010


Jadi, setiap tahun apa yang kita dapat tahu mengenai sambutan tahun baru adalah perkara yang sama seperti apa yang telah saya nyatakan di atas. Klise belaka. Membosankan. Bila berlaku bencana alam yang dahsyat barulah segala hiburan seperti ini dihentikan. Tapi sekejap je la. Kesedaran yang sementara. Sajian sambutan tahun baru yang sudah basi. Rasanya kita tidak perlu keterlaluan menyambut tahun baru. Cubalah cari kelainan.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!