Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

Politik Tom Yam

Tom yam...sejenis makanan yang sangat digemari masyarakat Malaysia. Berasal dari negara Thai dan banyak gerai tom yam di buka di Malaysia. Apa pula kaitan tom yam dengan politik?

Menurut seorang tutor di Unit Perdamaian, Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan USM yang berpengalaman dalam hal ehwal perdamaian dan penyelesaian konflik, kajian mendapati 50 peratus peruntukan persenjataan yang diperolehi puak pemisah dan militan di Selatan Thai adalah datangnya daripada pengusaha gerai tom yam di Malaysia.

Benarkah?

Perkara ini diakui benar dan ia menyebabkan rakyat Thai sangat mencurigai gerai-garai tom yam di Malaysia. Apabila mereka berkunjung ke Malaysia dan melihat gerai-gerai tom yam rancak beroperasi, timbul perasaan prejudis dan curiga dalam hati mereka.


Tapi jangan risau, mungkin ia melibatkan gerai-gerai tom yam yang berada di sempadan Thai atau gerai-gerai tertentu. Tiada siapa tahu.
.
Nampaknya tom yam juga menjadi penyebab kepada ancaman dan ketegangan politik di Selatan Thai. Tom yam juga ada kaitan dengan realiti politik. Macam-macam ragam dunia...
.
Jadi, kalau anda makan tom yam, ingatlah tajuk entri ini, "Politik Tom Yam".
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!