Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

Cukuplah...Ayuh Kembali Bersatu...!!

Isu kalimah Allah belum menemui penghujung, buntu, semakin kusut...

Apabila saya melayari laman blog politik dan isu-isu semasa, kebanyakannya masih berhujah dan mengkritik antara satu sama lain.

Yang peliknya kritikan, hentaman, perbalahan dan pertelagahan kerana perbezaan pendapat itu berlaku antara sesama insan beragama Islam.

Situasi ini cukup menyedihkan. Sangat mengecewakan bagi pemerhati seperti saya. Masyarakat Islam sendiri tidak dapat bersatu dalam menentukan kebenaran dan memperjuangkan kesucian Islam. Dimanakah konsep persaudaraan dan penyatuan ummah yang sering dilaungkan?

Bidas membidas, kritik mengkritik dan saling menyalahkan antara individu Islam yang bercanggah pendapat tidak membawa kebaikan. Sebaliknya ia hanya menyerlahkan lagi betapa rapuhnya kita, tiada persefahaman dan mudah diperdaya.

Mengapa kita tidak mencari punca kepada semua ini? Siapakah yang bertanggungjawab memulakan permasalahan ini? Lebih baik kita melaungkan bantahan terhadap pihak tersebut, pihak yang cuba memanipulasikan agama kita berbanding sibuk bercakaran sesama sendiri.

Mengapa sukar untuk mendapatkan kata sepakat? Mengapa tidak ada satu suara yang benar-benar tegas membantah? Kita mahukan hanya SATU SUARA. Kita tidak mahu anasir lain mencabul dan mempergunakan hak eksklusif agama kita.

Persoalannya mengapa ada di antara kita bertindak menongkah arus? Mengapa ada di antara kita menyokong usaha jahat pihak tersebut? Sudahlah kita lemah, terikut-ikut pula rentak mereka, bertambah terserlahlah kelemahan kita wahai umat Islam....Rapuh! Sedarlah!!

Cukuplah bersengketa sesama sendiri. Ayuh maju ke hadapan membina semula benteng yang kukuh dan perpaduan ummah agar anasir luar tidak mudah menerobos kubu kita seperti apa yang sedang berlaku sekarang.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!