Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

Budaya Perdamaian Budaya Kita

Perdamaian merupakan satu cara yang memerlukan pengorbanan dan toleransi antara kumpulan yang bertelagah. Itu sepatutnya menjadi budaya kita masa kini dan bukannya bertindak mengikut perasaan dan sentimen kebencian.
.
Merujuk kepada insiden beberapa buah gereja yang dibakar, dan tidak mustahil satu hari nanti masjid dan surau pula yang menjadi sasaran tindak balas kumpulan Kristian. Perkara sebegini sudah lama berlaku di negara-negara asing seperti di Timur Tengah dan paling hampir, Indonesia.
.
Di Nag Hamady, sebuah bandar kecil di selatan Mesir, baru-baru ini akhbar melaporkan kumpulan Islam dan Kristian saling berbalas serangan antara satu sama lain. Kedai-kedai dan rumah milik orang Islam dan Kristian dibakar, beberapa penduduk beragama Kristian dijadikan sasaran pembunuhan kumpulan bersenjata. Lebih malang lagi, punca kepada perbalahan tersebut dikatakan berpunca daripada kejadian seorang gadis Islam dirogol lelaki Kristian dan ia menimbulkan perasaan tidak puas hati dan kemarahan penduduk Islam di bandar tersebut.
.
Itu kisah di Mesir, di negara kita pula keadaannya tidaklah seburuk di sana. Keadaan masih terkawal dan pihak keselamatan telah mengambil langkah berjaga-jaga supaya tiada kejadian yang lebih buruk dan tidak diingini berlaku.
.
Merujuk akhbar Utusan Malaysia hari ini (11 Januari 2010), Presiden Majlis Jaksa Pendamai Malaysia, Datuk Clarence Bongkos Malakun mengeluarkan kenyataan:
.
‘‘Sudah tiba masanya kita, masyarakat Kristian khususnya Katholik membuat penilaian kepada keadaan sekarang demi keselamatan dan ketenteraman awam supaya dengan senang hati menggugurkan perkataan Allah untuk menenangkan saudara Islam kita.
.
‘‘Daripada terus mendesak hak untuk menggunakan perkataan Allah adalah lebih baik jika Katholik hanya menggunakan perkataan ‘Tuhan’ atau ‘Tuhan Yang Maha Kuasa’.
.
‘‘Biarlah saudara Islam kita sahaja yang menggunakan perkataan Allah untuk kebajikan supaya kita dapat hidup aman damai dan harmoni di Malaysia.”
.
Alangkah indahnya Malaysia sekiranya masyarakat pelbagai kaum dan agama berfikiran seperti beliau yang mengambil pendekatan toleransi dan cuba untuk mengendurkan suasana tegang yang berlaku sekarang.
.
Saya secara peribadi sangat menyenangi dan menghargai sikap yang ditunjukkan beliau dalam mencari penyelesaian isu kalimah Allah yang semakin melarat ini. Semua masalah pasti ada jalan penyelesaiannya bergantung kepada kemahuan dan kesediaan diri kita sendiri untuk berubah.
.
Saya menyambut baik sekiranya ada tokoh Islam berpengaruh di Malaysia yang tampil ke hadapan untuk menyampaikan mesej keamanan dan menegah segala perbuatan yang boleh mendatangkan mudarat kepada kehidupan bermasyarakat di negara ini khususnya antara penganut Islam dan Kristian.
.
Jikalau seorang pemimpin beragama Kristian seperti beliau sedia meniupkan seruan perdamaian demi keharmonian masyarakat Malaysia, mengapa pemimpin Islam tidak?
.
.
** tajuk entri diambil daripada sebuah buku karya Prof. Madya Kamarulzaman Askandar, pensyarah dan Penyelaras Serantau untuk Jaringan Pengajian Konflik Asia Tenggara (SEACSN), Unit Penyelidikan dan Pendidikan Untuk Perdamaian,
Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan,
USM Pulau Pinang.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!