Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

1Malaysia Gagasan Retorik??

Assalamualaikum wbt, salam sejahtera dan salam perpaduan.

Sengaja saya timbulkan persoalan ini sebagai tajuk artikel terbaru ini. Sebenarnya ungkapan “retorik” itu terkeluar dari mulut sahabat saya ketika berbincang mengenai iklan-iklan di televisyen ketika sedang menunggu order di sebuah restoran.

Syarikat-syarikat korporat dan industri hari ini lebih cenderung untuk menyiarkan iklan di televisyen dengan slogan dan logo 1Malaysia. Sememangnya itu yang dikehendaki kerajaan sebagai salah satu langkah untuk menyokong dan mendukung aspirasi kerajaan menjayakan gagasan tersebut yang diperkenalkan oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak. Antara iklan yang menyiarkan logo dan slogan 1Malaysia seperti Maybank, UMW Motors, Petronas, TM dan sebagainya termasuklah iklan cat Colourland. Kebanyakan syarikat tersebut merupakan Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) yang semestinya sentiasa menyokong agenda dan dasar kerajaan. Institusi pendidikan juga tidak ketinggalan dalam mengaplikasikan gagasan 1Malaysia. Jika anda berada di IPT, kita sudah mula sinonim dengan slogan 1Siswa, 1Malaysia, 1Aspirasi. Semua ini merupakan langkah untuk mempopularkan dan menjayakan dasar baru YAB Perdana Menteri ke-6.


Nombor satu sangat popular ketika ini sehinggakan jika ada majlis keramaian anjuran pertubuhan atau organisasi atau pemimpin kerajaan, banner, papan tanda dan poster menyiarkan logo 1Malaysia. Jika ada sesi fotografi bersama pihak media, gaya dan situasi yang sering kita lihat ialah wajah-wajah masyarakat berbilang kaum tersenyum sambil bersorak dan menunjukkan isyarat jari telunjuk yang membawa maksud 1.


Berbalik kepada isu iklan, satu lagi iklan yang sering ditayangkan sekarang ialah iklan tiga sekawan yang berbilang kaum, Melayu, Cina dan India. Si ibu Melayu menyuruh anaknya memberikan kuih kepada rakan Cina dan India. Apabila si anak tiba di rumah rakan Cina, bapa rakan Cina itu menghulurkan seekor ayam hidup lalu menyuruh si anak Melayu itu memberikan ayam tersebut kepada bapanya untuk disembelih dan makan bersama. Kemudian si anak Melayu pergi pula ke rumah rakan India. Kemudian mereka melihat ayam tadi disembelih. Turut kelihatan si ibu Melayu dan si Ibu India masak bersama-sama dan ketiga-tiga keluarga tadi makan bersama. Hmmm...sungguh cantik iklan itu yang menggambarkan perpaduan dan keharmonian masyarakat berbilang kaum. Banyak lagi iklan yang menerapkan unsur 1Malaysia. Cantik jalan ceritanya dan sejuk hati melihatnya.


Persoalannya sekarang ia hanya sekadar iklan. Realitinya?? Saya secara peribadi melihat konsep 1Malaysia ini belum menunjukkan hasil dan belum ‘meresap’ masuk dalam diri warganegara kita. Ketika saya makan di sebuah restoran, duduk satu kumpulan pelajar sedang menyambut hari lahir rakan mereka. Tetapi kumpulan tersebut kesemuanya pelajar Cina. Di sebuah meja lain, sekumpulan India sedang makan bersama dan seperti biasa Melayu makan dengan Melayu. Tidak ada pun satu kumpulan Cina, India dan Melayu makan bersama. Sukar sekali untuk melihat situasi yang ditayangkan seperti di dalam televisyen. Itu baru bercerita mengenai makan. Belum masuk lagi cerita yang lebih sensitif mengenai stereotaip, prejudis, dan perasaa benci antara kaum.


Saya sendiri menjadi sasaran sikap prejudis kaum lain terhadap kaum Melayu. Buktinya? Lihat, baca dan ‘hayati ayat-ayat indah’ komen daripada pengunjung blog saya yang menghentam habis-habisan, mencaci, menghina dan melakukan provokasi melampau terhadap bangsa Melayu. Saya dikatakan rasis kerana bercerita mengenai perpaduan Melayu, tetapi bagi mereka yang menghina Melayu, membanding-bandingkan ciri Melayu dengan Cina, dan pelbagai lagi kata-kata nista dilemparkan kepada Melayu, itu tidak rasis?


Sudah tentu la saya tidak duduk diam sekiranya saya dan bangsa saya dihina sedemikian rupa. Tetapi bak kata Tun Dr. Mahathir, jika beliau dan orang Melayu menyuarakan perasaan tidak puas hati atau membangkitkan isu Melayu, mereka dikatakan RASIS. Tetapi jika bangsa lain melontarkan suara mengenai kaun mereka, ia dilakukan atas dasar HAK! Ooh...begitu ya?


Gagasan ini baru sahaja dilaksanakan, jadi pelbagai program dijalankan dengan menerapkan unsur perpaduan, keharmonian dan mesra rakyat berdasarkan gagasan 1Malaysia. Seperti biasa, kita tidak layak untuk menentukan sejauh mana keberkesanan sesuatu dasar itu kerana ia baru sahaja diperkenalkan. Tunggulah sepuluh tahun? Dua puluh tahun? Lima puluh tahun? Mungkinkah keharmonian kaum yang ditayangkan dalam televisyen itu menjadi realiti?


Sebenarnya istilah “retorik” yang dilemparkan terhadap gagasan 1Malaysia tidak tepat. Pelaksanaannya masih berjalan dan kita sebagai rakyat patut menghayati apakah maksud tersirat di sebalik gagasan itu. Bukan memanipulasikan dan memutarbelit keadaan. Saya ada rakan Cina dan India, lelaki dan perempuan dan kami berkawan seperti biasa tanpa sebarang permusuhan atau sikap prejudis. Hanya segelintir extremis kaum yang melakukan perkara-perkara yang melampaui batas. Kita tidak mahu tragedi 13 Mei 1969 berulang lagi. Tolonglah faham sensitiviti, hak dan perbezaan antara kita. Kita sebagai masyarakat majmuk di Malaysia dikatakan masyarakat majmuk contoh, tetapi hakikat sebenarnya kita menunjukkan sikap sebaliknya. Itu harus kita elakkan.


Saya yakin ketika saya sedang meniupkan seruan keharmonian kaum, ia masih belum dapat diterima sepenuhnya. Kita masih lagi bersama kaum kita sahaja, iaitu kumpulan yang berkongsi nilai yang sama. Nilai apakah yang dimaksudkan? Nilai merujuk kepada unsur-unsur seperti adat, budaya, agama, warna kulit dan sebagainya. Sebenarnya ia berbalik kepada diri kita sendiri...terpulang bagaimana kita melihat menyahut seruan gagasan 1Malaysia.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Pemandu Berani Mati

Assalamualaikum wbt, salam sejahtera dan salam perpaduan

Hari raya telah masuk hari ke-8...ramai antara kita sudah pulang semula ke kota dan bandar-bandar utama. bagi pelajar-pelajar universiti, masing-masing sudah kembali ke kampus, cukuplah cuti selama seminggu berhari raya di kampung halaman. Alhamdulillah perjalanan kita semua selamat pergi dan balik tanpa berlaku sebarang perkara dan tragedi yang tidak diingini.

Tetapi bagaimana pula dengan nasib mereka yang terlibat dengan kemalangan jalan raya? Setiap hari pasti berlaku kemalagan jalan raya yang membabitkan pelbagai jenis kenderaan di lebuhraya dan jalanraya utama di Malaysia. Negara kita kecil sahaja dan rakyatnya tidaklah ramai sangat jika dibandingkan dengan negara-negara lain yang lebih besar. hakikatnya statistik dari PDRM menunjukkan kadar kemalangan jalan raya sangat tinggi setiap tahun. Lebih malang lagi ia akan terus meningkat menjelang hari perayaan. Apakah silapnya? walaupun Ops Sikap dijalankan dengan tujuan untuk mengurangkan kes kemalangan jalan raya dan jumlah kematian tetapi fenomena ini terus berlaku seolah-olah tidak dapat dibendung walaupun wujudnya penguatkuasaan.

Hari ini, satu artikel dalam akhbar Utusan Malaysia ada menyebut kita patut menggunakan cara yang lebih extreme untuk menangani sikap pemandu yang degil. tidak perlulah saya nyatakan apa yang pemandu kita suka lakukan apabila berada di atas jalan raya. kita tahu itu. Apa yang menarik penulis artikel itu turut menyelar sikap pemandu kita yang tidak memikirkan keselamatan pemandu lain. jalan raya dikongsi bersama, jadi semua pengguna jalan raya mempunyai risiko sepanjang memandu di jalan raya.




Apabila berlaku kemalangan dan meragut nyawa, sudah tentu berpunca daripada sikap pemandu itu sendiri yang cuai ataupun sengaja menempah maut. memang menyusahkan orang lain, tak pasal-pasal orang lain terlibat sama. kematian berlaku mudah saja di mana-mana. petugas lebuhraya juga yang perlu membantu, polis, petugas kesihatan, bomba dan penyelamat, pertahanan awam dan sebagainya. ya benar itu memang tugas mereka. tapi bak kata penulis artikel tersebut apabila sikap kita yang membahayakan diri sendiri dan orang lain di jalanraya, beliau memberikan kenyataan "kecik-kecik tak nak mati, dah besar menyusahkan orang". kenyataan yang kelihatan humor tetapi bersifat sinikal.

Itu realiti di malaysia. kita memiliki satu 'keajaiban'...ramai pemandu kita yang tidak takut mati. banyak kempen dijalankan, banyak papan tanda amaran dan nasihat dipasang tetapi ia hanya barang hiasan di tepi jalanraya.

Buletin Utama semalam juga menyiarkan kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan yang pelik dengan sikap pemandu kita. Ujar beliau, jika mereka dijatuhi hukuman mati sekalipun kerana kesalahan di jalan raya mereka tidak takut. sikap memandu secara berbahaya tetap melekat dalam diri mereka. Entahlah....satu fenomena yang sejak dari dulu telah wujud di Malaysia dan masih tiada jalan penyelesaian.

Satu sahaja keyword yang perlu kita ingat, SIKAP. kita kurang kesedaran sivik, tiada perasaan apabila berada di atas jalan raya. hanya mementingkan kepuasan sendiri tanpa menghiraukan orang lain termasuklah undang-undang.

Apa nak jadi dengan orang kita? ramai mati di atas jalan raya - lokasi popular saban tahun.

Jadi....kita muhasabah diri kta ye...adakah kita termasuk dalam golongan "pemandu berani mati"?
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

MIC dan Kalungan Selipar

Assalmualaikum wbt, salam sejahtera dan salam perpaduan.

Ini satu lagi kisah sebahagian rakyat Malaysia yang menghina dan tidak pandai menghormati orang lain, malahan orang yang dihina itu merupakan seorang negarawan ulung.

Perwakilan MIC dalam satu persidangan di PWTC telah mengemukakan cadangan supaya kalungan selipar diletakkan pada gambar mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Perwakilan tersebut menyampaikan ucapannya dengan penuh emosi dan ia dipercayai berpunca daripada perasaan tidak puas hati terhadap sikap Tun yang dikatakan campur tangan dalam urusan MIC . Akhirnya terhamburlah satu idea bodoh yang boleh membangkitkan kemarahan orang ramai khususnya orang Melayu.

tidakkah ini menunjukkan bahawa masih wujud golongan yang tidak faham mengenai sensitiviti? bagaimana dia boleh mencadangkan untuk mengkalungkan selipar pada gambar mantan PM yang telah menyumbang jasa yang menggunung kepada negara?

dalam masa yang sama, Tun M merupakan seorang pemimpin Melayu berpengaruh dan idola kepada orang melayu. apabila beliau dihina sedemikian rupa maka ramailah yang bangkit menentang dan mengecam cadangan perwakilan MIC itu. ini bukan bermaksud orang Melayu mudah melatah, tetapi memperlihatkan sikap responsif dengan isu-isu berbangkit yang sensitif untuk diperkatakan.

mengapa sejak kebelakangan ini pelbagai isu-isu panas diketengahkan? isu yang melibatkan soal perkauman, keagamaan dan tradisi budaya sememangnya sensitif untuk dipersoalkan. tetapi hari ini kita dapat lihat mereka berani....sungguh berani tanpa berfikir panjang mengeluarkan ungkapan dan kenyataan berbaur hasutan dan sentimen yang berbahaya.

padahal mereka merupakan golongan terpelajar, yang dikatakan sangat memahami sejarah sehinggakan mereka percaya sejarah yang kita pelajari di sekolah ialah sejarah ciptaan kerajaan UMNO-BN. sejarah yang telah diubah fakta dan dimanipulasikan.

hairan....jika faham sejarah, mengapa masih mempersoalkan kontrak sosial? tidak mahu menerima hakikat bahawa negara ini perlu ada rasa saling menghormati dek kerana pelbagai perbezaan yang wujud dengan kehadiran rakyat pelbagai bangsa. masih tidak faham? atau memang buta?

penghinaan kepada tokoh kepimpinan negara adalah satu perbuatan melampau. tidak ada kesedarankah? atau mungkin dia merasakan dirinya lebih hebat daripada orang lain? atau lebih hebat daripada Tun M? cermin diri sendiri.....

dia tidak berfikir panjang, kalungan bunga merupakan satu tradisi yang diamalkan kaum India s ebagai tanda penghormatan atau penghargaan kepada tokoh, tetamu jemputan dan para pemimpin. sekiranya kalungan bunga itu ditukar kepada kalungan selipar, tidakkah itu mencemarkan tradisi budaya masyarakat India?

satu lagi persoaalan ialah, mengapa orang bukan melayu yang sering menimbulkan isu-isu sebagini?? fahamilah perbezaan tuan-tuan....
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Penghinaan Terhadap Melayu dan Islam


Assalamualaikum w.b.t, salam sejahtera dan salam perpaduan.

Baru-baru ini saya menerima e-mel daripada seorang rakan di Pulau Pinang. E-mel tersebut mendedahkan surat daripada sepasang suami isteri berketurunan India yang dipercayai tidak berpuas hati dengan layanan sebuah jabatan kerajaan di Selangor. Saya yakin e-mel tersebut telah tersebar dan mungkin ada diantara kita yang telah membacanya.



Persoalannya, mengapa rasa tidak puas hati itu disalurkan dalam bentuk penghinaan kepada bangsa Melayu? Mereka kemudiannya bermegah-megah dengan pencapaian perniagaan mereka dan merendah-rendahkan bangsa Melayu yang dikatakan sentiasa menerima ‘suapan’ daripada kerajaan.

Isu lain yang dibangkitkan ialah sembahyang umat Islam lima kali sehari. Mereka membandingkan solat orang Islam dengan solat orang Amerika (tidak dinyatakan pula agama apa, barangkali hentam semberono). Katanya, orang Amerika sembahyang seminggu sekali tetapi Amerika maju manakala di Malaysia orang Islam sembahyang lima kali sehari tetapi Malaysia masih mundur. Kesimpulan yang suami isteri ini berikan: sembahyang lima kali sehari hanya dilakukan oleh umat yang lemah dan walaupun sembahyang lima kali tetapi bersifat binatang, iaitu merogol anak. Bagi mereka, mereka tidak bersolat tetapi berjaya dalam kehidupan.


Adakah merogol anak hanya dilakukan oleh orang Islam? Adakah bangsanya sangat mulia? Saya tiada niat untuk menyalakan api perkauman, tetapi hari ini bangsa lain sudah berani secara terbuka menghina dan mempermainkan sentimen perkauman dan keagamaan. Jadi bagaimana tindakan kita untuk menjalankan ‘serangan balas’ kepada golongan ini?

Soal agama dan kaum sangat sensitif untuk disentuh di Malaysia. Tetapi mereka berani membangkitkan isu sensitif ini. Apakah niat sebenar mereka? Dengan menggunakan slogan hak kebebasan bersuara dan menuduh mereka didiskriminasi, adakah itu merupakan permit untuk mereka menghina bangsa dan agama orang lain sewenang-wenangnya?

Saya sendiri banyak menerima komen yang berbaur perkauman. Cukup dahsyat sehinggakan caci maki, penghinaan dan segala kejian dihambur dalam laman blog saya. Saya faham, mereka hanya menyalak memprovokasi dengan cara yang bacul. Saya tiada masa untuk melayan pengecut sebegitu yang berselindung di sebalik nama samaran dan kecanggihan teknologi.



Jadi, apakah lagi ikhtiar kita untuk memupuk perpaduan? 52 tahun kemerdekaan memperlihatkan sikap prejudis dan perkauman semakin menebal sebenarnya. Bandingkan ketika zaman pra-kemerdekaan dahulu, kaum-kaum di Tanah Melayu rapat ibarat satu keluarga. Tetapi situasi hari ini sudah jauh berbeza. Mengapa? Kerana zaman sudah berubah dan kita sudah hilang sifat ‘penerimaan’ terhadap kehadiran bangsa lain.

Malaysia oh Malaysia....sebahagian rakyatnya yang sudah hilang sifat menghormati orang lain.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!