Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

Kisah Kubah Masjid Sujud ke Bumi...

Assalamualaikum, salam sejahtera dan salam perpaduan...

Ini kisah yang saya perolehi daripada seorang coursemate dari laman yahoogroup. Sama-sama kita hayati cerita ini...

"Lepas basuh pinggan, ikut Abah pergi masjid " kata Abah separuh memerintah.

Aku memandang kepada Emak. Emak angguk sahaja. Maksudnya emak mahu aku ikut Abah solat subuh ke masjid. Jangan melawan.Nampaknya, aku kena batalkan niat untuk sambung tarik gebar selepas kenyang bersahur.

Aku bonceng di belakang. Kami tidak pakai helmet. Kopiah sahaja.

Ganjil. Dalam cahaya suram menjelang subuh, aku lihat kubah masjid berada di tanah. Bukan di bumbung masjid. AJAIB!!...

Abah macam tidak nampak keganjilan itu. Aku cuit bahu dia dan tunjukkan ke arah kubah yang berada di tanah. Mungkin kubah itu tengah sujud fikir aku.

" Kenapa? " tanya Abah.

" Lailatuqadar!! " kata aku dengan jari masih menunjuk kepada kubah.

"Kepala otak engkau. Berapa lama engkau tak ke masjid? "

Tidak pasal-pasal aku kena marah. Rosak pengalaman suci aku ini.

" Diorang tengah renovate masjid la. Bumbung masjid bocor.. pasal tu kubah tu dorg angkat letak kat tanah..Bodoh, " sambung Abah memaki lagi...

heheheee...sekadar lawak jenaka di bulan puasa ni....
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Antara Yang Zahir dan Kepercayaan...

Assalamualaikum, salam sejahtera dan salam perpaduan...

Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak kepada pembaca sekalian. Alhamdulillah, sama-samalah kita bersyukur kerana berpeluang melalui Ramadhan sekali lagi., berpuasa dan menikmati ganjaran berkali ganda bagi setiap amalan yang kita lakukan di bulan mulia ini.

Sesekali elok kalau kita berkongsi cerita yang mengandungi unsur keagamaan...yelah selari dengan tuntutan supaya kita banyak menginsafi diri di bulan barakah ini.

One day a 6 year old girl was sitting in a classroom. The teacher was going to explain evolution to the children.

The teacher asked a little boy: Tommy do you see the tree outside?
TOMMY: Yes.
TEACHER: Tommy, do you see the grass outside?
TOMMY: Yes.
TEACHER: Go outside and look up and see if you can see the sky.
TOMMY: Okay. (He returned a few minutes later) Yes, I saw the sky.
TEACHER: Did you see God?
TOMMY: No.
TEACHER: That's my point. We can't see God because he isn't there. He doesn't exist.

A little girl spoke up and wanted to ask the boy some questions. The teacher agreed and the little girl asked the boy:

Tommy, do you see the tree outside?
TOMMY: Yes.
LITTLE GIRL: Tommy do you see the grass outside?
TOMMY: Yessssss (getting tired of the questions by this time).
LITTLE GIRL: Did you see the sky?
TOMMY: Yessssss
LITTLE GIRL: Tommy, do you see the teacher?
TOMMY: Yes
LITTLE GIRL: Do you see her brain?
TOMMY: No
LITTLE GIRL: Then according to what we were taught today in school, she must not have one!

"FOR WE WALK BY FAITH, NOT BY SIGHT"
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

“Polis Kejam, Polis Korup, Polis Tidak Berperikemanusiaan, Polis Zalim, Polis Diperkuda Kerajaan”...Segalanya negatif!! (Bahagian III)

Assalamualaikum, salam sejahtera dan salam perpaduan...

Perbincangan mengenai topik ini telah memasuki bahagian III dan saya kira ini bahagian terakhir. Saya menerima banyak respon...yang menyokong dan memperlekeh. Tidak mengapa, itu hak masing-masing untuk memberi ulasan.

Kali ini saya akan merujuk institusi PDRM sebagai sebahagian daripada pentadbiran awam di Malaysia. Apa itu pentadbiran awam? Secara ringkasnya pentadbiran awam merupakan tulang belakang kepada pentadbiran sesebuah negara. Segala pelaksanaan dasar dirangka dan digerakkan oleh pentadbiran awam, dan polis merupakan sebahagian daripadanya. Rasanya tidak perlu saya meleret panjang mengenai definisi pentadbiran awam kerana saya yakin para pembaca memahaminya.

Apabila polis dituduh pembangkang sebagai anjing kerajaan...polis diperkuda kerajaan, saya cuma tersenyum kerana ‘YA, MEMANG BENAR’ mereka merupakan ‘anjing dan kuda kerajaan’. Tuan-tuan dan puan-puan, polis ialah organisasi di bawah Kementerian Dalam Negeri. Mereka menjalankan tugas di bawah arahan kerajaan dan kepimpinan PDRM. Mereka menjunjung dasar dan perlembagaan negara. Hina sangatkah polis yang berkhidmat di bawah kerajaan untuk rakyat? Hanya semata-mata polis berkhidmat di bawah kerajaan UMNO-BN? Bagaimana pula sekiranya PAKATAN RAKYAT yang memerintah? Polis tetap akan berkhidmat di bawah kerajaan PR.

Mengapa? Kerana polis ialah golongan pentadbir awam. Mereka akan berkhidmat di bawah mana-mana kerajaan yang memerintah, bukan HANYA berkhidmat untuk kerajaan UMNO-BN. Baik, contoh mudah...di Selangor, Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang...siapa yang mengiringi kereta-kereta mewah Menteri Besar, Ketua Menteri dan exco-exconya kalau bukan polis? Siapa yang mengawal keselamatan majlis-majlis rasmi yang melibatkan pemimpin-pemimpin kerajaan? Polis PR ke? Atau Polis BN? Tidak wujud polis yang memihak kepada mana-mana kerajaan. Walaupun empat kerajaan negeri ini merupakan kerajaan pembangkang tetapi adakah pihak polis bertindak mogok kerja dan tidak mahu berkhidmat dengan kerajaan pembangkang? Luaskan pemikiran anda tuan-tuan dan puan-puan.

Pentadbir awam termasuklah polis dalam konteks pentadbiran awam perlu bersifat neutral...maksudnya kalau kerajaan bertukar tangan mereka tetap akan berkhidmat dengan kerajaan mana yang memerintah.

Jadi...tidak timbul isu polis anjing dan diperkuda kerajaan UMNO-BN, jikalau PR yang memerintah, polis dapat gelaran baru.....ANJING DAN KUDA PAKATAN RAKYAT? Hmmm...

Satu lagi perkara, kita tidak sedarkah polis banyak menyumbang jasa dalam mengawal jenayah dan keselamatan negara? Jika rumah dipecah masuk...repot polis. Jika kereta kena curi...repot polis. Jika mak kena ragut...repot polis. Itu skop kecil...tapi kita dapat lihat siapa yang menjadi tempat mengadu? Pihak polis. Kalau ada yang menyangkal dakwaan ini dengan mengatakan “itu dah memang kerja polis”...jadi apa masalahnya? Anda memang memerlukan polis bukan?

Sekarang kita luaskan skop dengan isu-isu dan kes yang berprofil tinggi, kes penyeludupan, kes jenayah bersiri, kes aktiviti penggubahan wang haram, cetak rompak, pelacuran dan macam-macam lagi. Perlu dibiarkan atau dibanteras? Semua tugas polis? Hakikatnya polis...polis...polis...

Pasti ada yang mengecam polis dengan mengaitkan pihak polis dengan salah laku, penyelewengan, rasuah dan lain-lain ketika polis menjalankan tugas. Saya dah penat dengan isu ini. Saya cuma nak pesan, tiada yang yang sempurna di dunia yang fana ini. KERANA NILA SETITIK ROSAK SUSU SEBELANGA. Tidak kira siapa yang memegang kuasa, pasti ada kesilapan dan kealpaan. Kita bukan hidup di zaman Rasulullah dan para sahabat. Ada yang menjadikan Khalifah Umar Abdul Aziz sebagai idola pentadbirannya...tapi pentadbirannya juga tidak setelus pentadbiran Umar Abdul Aziz. TIADA YANG SEMPURNA.....

Tetapi, sekurang-kurangnya bersama-samalah kita MEMBAIKI mana yang silap dan menegur atau kritik kealpaan pihak lain dengan cara yang BERHEMAH. Bukan hanya pandai MENGHENTAM...

Wallahualam...




Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Polis Kejam, Polis Korup, Polis Tidak Berperikemanusiaan, Polis Zalim, Polis Diperkuda Kerajaan...Segalanya negatif!! (bahagian II)

Assalamualaikum wbt dan salam perpaduan...

Sebelum ini telah saya bincangkan mengenai isu rasuah dalam kalangan pasukan keselamatan khususnya pasukan PDRM. Saya nyatakan dalam bahagian pertama itu, bahawa saya inginkan masyarakat yang tidak tertumpu kepada satu-satu pihak sahaja dalam mengenalpasti dan melihat isu rasuah. Kita perlu melihat dan memantau secara holistik, melihat dan mengambil berat isu ini kepada semua jabatan tidak kira sektor kerajaan, swasta mahupun keselamatan. Hapuskan tanggapan dan persepsi negatif terhadap PDRM semata-mata. Buka mata dan pemikiran, sesungguhnya isu ini berlaku di mana-mana. Cuma kita sahaja yang masih berfikiran stereotaip apabila mengaitkan amalan rasuah dengan pihak polis. Saya mendapat respon daripada seorang pembaca, beliau menyatakan amalan rasuah dalam PDRM sangat berleluasa apabila kebanyakan anggota dan pegawai polis mampu memiliki rumah agam dan kenderaan mewah. Bilangan polis yang berkhidmat dengan jujur dan berdedikasi pula boleh dibilang dengan jari. Saya tidak nafikan perkara itu berlaku. Cuma saya sudah nyatakan JANGAN MENGHUKUM PIHAK POLIS SAHAJA DALAM ISU RASUAH. Fokus seharusnya diluaskan kepada semua pihak keselamatan dari pelabagai jabatan. Rasanya sudah cukup mengenai isu rasuah dan mohon semua memahami apa yang ingin saya sampaikan.

Dalam bahagian kedua ini, saya ingin mengulas mengenai tuduhan zalim, kejam, tidak berperikemanusiaan dan sebagainya kepada pihak polis. Kebiasaannya isu ini mula timbul apabila perarakan haram, demonstrasi dan perhimpunan diadakan dengan kehadiran polis dan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) untuk mengawal keadaan.

Berikut peralatan-peralatan pasukan keselamatan yang dikatakan menakut-nakutkan para demonstrator:

1) Shield (perisai pelindung diri)
2) Gas pemedih mata,
3) Water canon,
4) Bom asap,
5) Senjata api
6) Belantan
7) Trak-trak merah (trak FRU)...kononnya mencetuskan rasa panik.

Ada pula pihak yang menghantar memorandum kepada pihak polis bahawa kehadiran polis dengan pelbagai kelengkapan itu cuba menakut-nakutkan mereka. Hakikatnya, adakah mereka takut? Demonstrasi tetap berjalan malahan demonstrator lebih berani bersikap agresif melawan pihak berkuasa kerana mereka merasakan ramai dan cukup kuat.

Tujuan pihak polis dan FRU bersiap sedia dengan kelengkapan tersebut sebagai langkah pencegahan dan persiapan awal sekiranya keadaan menjadi tidak terkawal. Ada pula yang mengatakan pihak polis memulakan provokasi dan bersikap kasar kepada demonstrator. Bagi saya mudah, SEMUA demonstrator dan SEGELINTIR daripada mereka MUNGKIN akan lalui perkara-perkara berikut:

1) Menjerit-jerit, melaung-laungkan HAK ANDA
2) Mengangkat sepanduk atau poster-poster
3) Berarak beramai-ramai dengan kata-kata SEMANGAT (mungkin kata-kata KESAT)
4) Memaki hamun orang lain (kerajaan kot termasuk polis)
5) Memprovokasi polis, mencabar polis menangkap anda?
6) Bersikap kasar
7) Tidak mahu mengikut arahan pihak polis (degil)
8) Melawan sekiranya dinasihati atau diberi amaran oleh polis
9) Tidak menghiraukan orang lain
10) Membaling objek-objek keras

Jadi, sekiranya anda sangat kemaruk nak jadi demonstrator sudah sememangnya perlu berhadapan dengan polis yang bertindak kasar kerana situasi sebegitu memerlukan mereka bertindak kasar kepada anda. Ada ke demonstrator lembut?” Nah, elok sangat la kalau demonstrator, polis dan FRU sama-sama sopan-santun, lembut-lembut belaka. Fikir logik la sikit. Kalau tak nak diperlakukan kasar, tak payah la sertai demonstrasi, duduk je rumah belai-belai isteri/suami.

Anda tidak akan diperlakukan kasar tanpa sebab. Sekiranya anda cuba lari daripada ditangkap polis, ia merupakan satu kesalahan yang berganda. Berpeganglah kepada ungkapan ini. Berani hadapi risiko, baharulah dinamakan pejuang dan penuntut hak yang sejati. Tidakkah begitu?

Bandingkan dengan polis di negara lain, mereka lebih ganas dan kasar daripada polis di negara kita. Seringkali media-media massa menyiarkan keganasan polis di negara luar menangani demonstrasi dan kesalahan-kesalahan lain. Jadi, polis kita ni agak lembut sedikit la berbanding polis negara lain. Betul tak? Bukankah itu yang kita mahukan?

Saya bukan pro-polis....saya rakyat Malaysia yang berfikiran rasional.

Bersambung...


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Perbarisan Pembukaan Latihan Ko-kurikulum

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera...

Sebanyak tujuh detachment menyertai perbarisan bersempena dengan pembukaan latihan ko-kurikulum pada 8 Ogos 2009 di dataran kawad USM.

Antara yang segak hadir pada pagi itu ialah PALAPES Darat, Laut, dan Udara, Kor Sukarelawan Polis Siswa/Siswi (SUKSIS), St. John Ambulance Malaysia (SJAM), Bulan Sabit Merah (BSMUSM) dan Kumpulan Latihan Kelanasiswa Malaysia (KLKM).

Upacara yang sepatutnya berlangsung dalam tempoh yang lebih lama terpaksa dipendekkan kerana hujan turun mencurah-curah membasahi bumi USM ketika Naib Canselor, Kolonel Kehormat Prof. Tan Sri Dzulkifli Abdul Razak sedang menyampaikan ucapan perasmian. Cuaca ketika itu cukup nyaman dan masing-masing dengan perasaan reda, basah disirami hujan termasuklah Naib Canselor sendiri.

Tahniah kepada semua yang menerima pangkat termasuklah En. Shahrul Hanafi dari SUKSIS selaku Skuad Leader skuad senior.

Sekalung peghargaan juga kepada PALAPES Laut kerana mereka masih teguh semangat saat mempersembahkan 'kawad senyap' bersama senjata M16 di hadapan para tetamu VIP walaupun ketika itu hujan lebat sedang turun. namun persembahan tetap diteruskan hingga ke akhirnya.



Sudah semestinya untuk Kontinjen KOR SUKSIS, sejuta penghargaan dan tahniah kerana berjaya memberi komitmen dan berjaya melakukan yang terbaik pada perbarisan ini. walaupun menerima kritikan daripada seorang jurulatih 'mereka' pada awalnya, namun ketika upacara yang sebenar kita telah buktikan pada 'mereka yang berbaju hijau' kitalah yang terbaik dalam perbarisan.


Majlis diakhiri dengan sesi bergambar beramai-ramai bersama Naib Canselor...
terima kasih semua...


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

“Polis Kejam, Polis Korup, Polis Tidak Berperikemanusiaan, Polis Zalim, Polis Diperkuda Kerajaan”...Segalanya negatif!! (Bahagian 1)

Assalamualaikum wbt dan salam perpaduan...

Beberapa hari kebelakangan ini ramai yang bercerita mengenai ISA termasuklah perhimpunan memansuhkan ISA di Kuala Lumpur beberapa hari lalu. Saya juga sempat mengintai-intai beberapa blog yang menyokong dan membantah ISA. Masing-masing mengemukakan hujah dan pendapat yang berbeza-beza. Lantang, panas dan gempar. Ada satu isu yang menarik perhatian saya untuk dibincangkan di sini iaitu pihak polis dilemparkan dengan pelbagai kecaman, hinaan dan makian. Pasukan keselamatan ini dilabelkan sebagai pasukan yang kejam, zalim dan tidak berperikemanusiaan. Atas dasar apa? Kerana tindakan mereka menahan, menyiksa dan melakukan kekasaran terhadap tahanan ISA. selain itu, polis sering dikaitkan atau disinonimkan dengan rasuah. Ini merupakan stigma rakyat Malaysia sejak dahulu kala lagi yang seharusnya dikikis. Sejauh manakah kewajaran tuduhan ini? Mari kita selak satu per satu...

Saya mulakan dengan isu rasuah. Apabila menyebut perkataan “POLIS” ada di antara kita dengan pantas mengaitkannya dengan "RASUAH". Mengapa hanya polis yang dituduh dengan gejala tidak bermoral ini? Saya pernah bertanya satu soalan mengenai rasuah kepada seorang penceramah dalam Kursus Kenegaraan di Kem Bina Negara, Kaki Bukit, Perlis. Menurut penceramah tersebut, rasuah merupakan satu fenomena yang berlaku di seluruh dunia. Saya ulangi sekali lagi RASUAH MERUPAKAN SATU FENOMENA di seluruh dunia. Saya berasa hairan mengapa hanya polis yang dikaitkan dengan rasuah. Untuk makluman, jabatan-jabatan lain turut mengalami gejala ini tidak kiralah jabatan kerajaan mahupun swasta. Rasuah juga merupakan sebahagian kegiatan jenayah kolar putih yang harus dibanteras terutamanya dalam jabatan kerajaan. Apa yang membezakan ialah, frekuensi gejala ini berlaku lebih kerap dalam kalangan jabatan atau agensi keselamatan. BUKAN POLIS SAHAJA, tetapi imigresen, kastam, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia dan agensi-agensi lain mengalami gejala ini. Saya bukan memihak kepada pihak polis, tetapi mengambil pendekatan dan bersikap neutral dan bukannya sesuka hati melempar tuduhan kepada mana-mana pihak. Bagi pihak yang hanya melihat dari satu sudut sahaja, maka mereka hanya akan melihat polis=rasuah.

Mengapa polis sering dicop meminta rasuah?

Hal ini berkaitan dengan stigma negatif masyarakat yang pernah menjadi mangsa kepada segelintir anggota polis yang tidak beretika ketika menjalankan tugas. Pepatah Melayu mengatakan “kerana nila setitik, rosak susu sebelanga”. Hanya kerana segelintir anggota yang mengamalkan rasuah, seluruh pasukan polis dilabel sebegitu hina. “Polis bergelumang dengan rasuah”. Dahulu, pihak polis mengenakan satu lencana di sebelah kanan pakaian seragam mereka yang tertulis “Saya Anti Rasuah”. Lencana itu merupakan satu langkah untuk memperingatkan para anggota polis supaya lebih berhemah, beretika dan berintegriti dalam menjalankan tugas dan kehidupan seharian. Malangnya ada pihak yang secara berseloroh atau dengan niat menghina mengatakan lencana tersebut tertulis “Saya Menanti Rasuah”. Alangkah rendahnya maruah pasukan keselamatan kita dituduh sebegitu rupa.

Apabila kita berada di jalan raya, jika kita melihat ada anggota trafik menahan pemandu kenderaan atau penunggang motosikal maka terlintas di fikiran kita, “cari duit kopi la tu”...atau “sekarang tengah gaji...dia buat kerja la...” Saya minta para pembaca sekalian, tolong berhenti daripada berfikiran sedemikian. Bayangkan perasaan mereka sekiranya anggota polis itu sedang manjalankan tugas dengan niat yang ikhlas tetapi disalaherti, disalahtafsir, salah sangka menyelubungi diri kita terhadap anggota tersebut. Saya akui dahulu saya pernah berfikiran begitu, tetapi tidak lagi pada hari ini. Dan saya juga pernah mendengar ungkapan-ungkapan yang tidak sedap didengar terpacul daripada mulut rakan-rakan saya apabila melihat polis menahan pemandu di jalan raya. Fikirlah secara rasional, seorang anggota polis sedang mencari rezeki dengan menjalankan kewajipannya tetapi kita disekeliling mereka mencebik dan membuat andaian dangkal sewenang-wenangnya.

Pihak polis mempunyai akses dan rangkaian yang sangat luas di sesebuah negara. Mereka bertugas di khalayak ramai, di kawasan tumpuan awam dan tempat-tempat yang berisiko. Maka, masyarakat nampak apa yang mereka lakukan, masyarakat melihat polis menjalankan tugas di depan mata mereka. Maka mereka membuat hipotesis mudah dengan mengatakan terdapat unsur-unsur rasuah ketika polis manjalankan tugas berbanding pekerja-pekerja yang bertugas di dalam pejabat dan dibelakang pemerhatian rakyat. Saya tekankan sekali lagi, bukan semua polis bersikap demikian. Ia merupakan satu tuduhan yang tidak adil kepada anggota polis yang bertugas dengan jujur. Kita perlukan satu pemikiran yang ke hadapan dan bukannya pemikiran mundur dan stereotaip terhadap pasukan keselamatan.

Saya bukan anak seorang anggota polis. Tetapi ya betul saya merupakan seorang pelatih Kor Sukarelawan Polis Siswa/Siswi (SUKSIS) USM. Saya bukan bersikap bias atau memihak kepada polis. Ini adalah kesedaran yang timbul dalam diri saya sendiri. Kadangkala saya memikirkan perasaan anggota polis yang berkhidmat untuk rakyat dan kerana negara. Saya memikirkan isteri-isteri anggota polis dan anak-anak polis. Apakah perasaan kita sekiranya bapa kita dilempar dengan tuduhan yang bersifat hinaan??

Agenda Memecahbelahkan orang Melayu

Wahai bangsaku, anggota polis kita kebanyakannya terdiri daripada orang-orang Melayu. Apa yang berlaku hari ini, orang Melayu sendiri menghina bangsa kita yang bertugas dalam sektor keselamatan. Ada diantara kita sangat membenci polis. Menyampah, meluat!!. Kalau boleh nak pergi depan anggota polis dan maki, caci, hina puas-puas dan pukul dia. Sampai begitu sekali sentimen kebencian yang dimainkan oleh pihak-pihak tertentu. Apabila berlaku perhimpunan atau perarakan atau kempen pilihan raya, polislah yang akan bertugas mengawal keadaan, jika kita sedar anggota polis menerima pelbagai kata-kata kesat dan provokasi daripada individu-individu tertentu. Tetapi itu tidak melunturkan semangat mereka untuk bertugas. Siapa yang melemparkan kata-kata kesat? Orang melayu juga...

Siapakah disebalik orang Melayu yang celupar mulutnya itu? Tokoh-tokoh politik yang cuba bermain api dengan melaga-lagakan kita...orang-orang Melayu. Dan orang Melayu Cuma menurut bagai lembu dicucuk hidung, terlalu mudah terpengaruh dan termakan hasutan. Inilah bangsa kita. Rasa tidak puas hati yang meluap-luap disalurkan dengan cara dan tindakan yang keras dan tidak beradab. Hilang moral dan sopan santun kita....

Tidak termasuk dengan pelbagai kata nista yang dinukilkan dalam laman-laman web, laman blog atau media alternatif. (akan dibincangkan kemudian).

Sedarkah kita ada kelompok tertentu yang sengaja mahu memainkan sentimen kebencian dalam bangsa Melayu itu sendiri? Salah satu caranya ialah dengan menanam perasaan benci kepada pasukan keselamatan terutamanya polis kerana sebahagian besar anggota polis adalah orang Melayu. Tidak cukup dengan itu, pasukan keselamatan dilabelkan sebagai pengamal rasuah. Maka orang Melayu itu ialah pengamal rasuah? Bangsa yang rendah martabatnya dan tidak bertamadun? Inilah strategi yang dilakukan untuk memecahbelahkan orang Melayu. Malangnya tidak ramai yang menyedarinya. Cukup menyedihkan....
bersambung...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!