Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

PPSMI: Berakhir satu pertikaian...



Assalamualaikum dan salam inspirasi...

Apakah perasaan anda apabila dasar kontroversi PPSMI diumumkan akan dimansuhkan menjelang 2012?

1) ada kelompok yang bergembira kerana perjuangan mereka mendesak PPSMI dimansuhkan telah membuahkan hasil...

2) ada pihak yang mempunyai sisi pemikiran yang bertahap maju ke hadapan merasa kecewa...

3) ada yang tidak ambil peduli, " tak kisah la mana-mana pun, takde kena mengena dengan aku"....(golongan ini tidak sepatutnya wujud!!)

Akhirnya...setelah enam tahun dasar PPSMI dilaksanakan, ia didapati memberikan impak negatif terhadap para pelajar. Semalam, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin merangkap Menteri Pelajaran mengumumkan dasar PPSMI dimansuhkan dalam sidang media di kementeriannya di Putrajaya. Walaubagaimanapun, dasar ini bukanlah dimansuhkan serta merta. Penggunaan bahasa Melayu akan digunakan sepenuhnya pada 2012.

Alasan kerajaan mengenai pemansuhan PPSMI ialah kerana mahu memartabatkan bahasa Melayu dan dalam masa yang sama penguasaan bahasa Inggeris akan dipertingkatkan juga.

Persoalannya adakah pemansuhan dasar ini disebabkan tekanan yang berterusan daripada kumpulan-kumpulan pendesak dan berkepentingan? atau keputusan kerajaan sendiri yang melihat sekiranya dasar ini dimansuhkan, ia mampu mengembalikan sokongan rakyat kepada kerajaan hari ini?

Secara peribadi, saya melihat kerajaan akhirnya tunduk kepada desakan daripada penentang-penentang dasar ini kerana ada di antara mereka merupakan tokoh-tokoh akademik yang berpengaruh, sasterawan dan budayawan, tidak ketinggalan tokoh-tokoh politik haprak yang menangguk di air keruh demi survival politik mereka. Sebahagian mereka merupakan pejuang bahasa Melayu dan sebahagiannya lagi mempergunakan isu ini untuk meraih perhatian masyarakat hanya kerana ingin menjatuhkan musuh politik mereka.

Hakikatnya, bahasa Melayu tidak akan pupus...Perkara 152 tidak akan dikerandakan dek kerana pengamalan dasar PPSMI. Selagi kita bertutur seharian menggunakan bahasa Melayu, selagi itulah bahasa ini akan terus wujud. Bahasa Inggeris hanya digunakan ketika sesi pembelajaran dan pengajaran (P&P) di sekolah dalam subjek matematik dan sains.

Secara logiknya, jikalau bahasa Melayu itu hendak dimartabatkan mengapa bahasa Melayu tidak digunakan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT)? kedua-dua jenis sekolah ini akan menggunakan bahasa ibunda masing-masing. Sudah semestinya usaha memartabatkan bahasa Melayu itu tidak diimplementasikan secara holistik kerana hanya sekolah kebangsaan sahaja yang akan menggunakan kembali bahasa Melayu dalam subjek matematik dan Sains.

Persoalan seterusnya berkenaan dengan situasi politik yang tidak menentu di negara ini. Apabila dasar ini dimansuhkan maka bertepuk tanganlah mereka yang mati-matian menentangnya. Mungkin kerajaan mengambil pendekatan untuk mendapatkan kembali sokongan rakyat. tetapi adakah keputusan pemansuhan ini akan menjamin sokongan rakyat akan kembali kepada kerajaan? Apa yang pasti musuh politik sememangnya tidak akan berpuas hati dengan apa yang telah dicapai. Selepas ini apa pula yang mereka hendak mansuhkan?

Banyak pro dan kontra berkenaan isu ini. Ada kebaikan dan ada keburukannya terhadap kelompok tertentu di kawasan tertentu. Apapun, satu kemelut telah berakhir dengan kegagalan yang diakui sendiri oleh kerajaan. Kemerosotan pencapaian pelajar-pelajar berlaku sepanjang dasar ini dilaksanakan. Hal ini kerana dasar ini dilaksanakan secara tergesa-gesa dan secara tiba-tiba. Ada pelbagai idea seperti mahu bahasa Melayu digunakan di sekolah rendah dan di sekolah menengah baharulah bahasa Inggeris digunapakai. Cantik cadangan itu kerana ia dilihat sebagai satu alternatif untuk menutup kesilapan dasar PPSMI tetapi cadangan tersebut diketepikan.

Sebagai seorang rakyat, saya merasakan dasar ini cukup baik tetapi pelaksanaannya hanya "hangat-hangat tahi ayam " dengan objektif yang cukup gah. Tetapi apabila terdapat sedikit kesulitan dan tentangan, maka berlakulah keputusan flip-flop yang akan membuatkan rakyat berasa jemu dan menyampah. Mula-mula tukar...selepas itu ditukar semula...selepas itu ditukar lagi keputusan tertentu itu.

Yang pasti pertikaian dasar ini sudah berakhir.......tiadalah lagi demonstrasi yang menjelikkan, tiada lagi "keranda 152" diusung selepas solat Jumaat, tiada lagi rakyat ditembak bom asap dan sebagainya. Pendemonstrasi tidak dialu-alukan di negara ini. Itu bukan budaya kita.....

Tunggu dan lihat apa yang berlaku seterusnya.......



Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 comments:

Ahmed Fauzan said...

Assalamualaikum w.b.t, Salam Sejahtera, Salam Perpaduan, dan Salam Inspirasi kearah Aspirasi Mahasiswa Bersatu!!!

Aku secara peribadi masih lg menyokong dasar PPSMI..tetapi aku percaya kerajaan dh berusaha melakukn yg terbaik dan dh pn fikir pendekatan yg terbaik bg membuat keputusan utk memansuhkn PPSMI..

Aku juga berharap dh xde lg nk buat demonstrasi jalanan,lepas tu nk menyalahkn polis klu kne gas pedih mata,pastu nk komplen polis x angkat tgn time berdoa...tu suma skill haprak...sedar skit ni negara aman damai...suma benda bleh dibuat secara diplomasi,bkn demonstrasi!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!