Akhbar Tempatan

Madah Negarawan

Madah Negarawan

Popular Posts

Kebebasan Bersuara Pensyarah...Adakah Wajar?

Bukan mudah untuk memuaskan hati semua pihak. Tidak kira dalam aspek apa sekalipun. Kebiasaannya manusia bersifat skeptikal terhadap sesuatu keputusan yang tidak memihak kepada mereka. Kadangkala sifat itu mampu mengundang padah jika luahan rasa disalurkan dengan cara yang tidak betul atau tidak kena pada tempatnya. Sememangnya semua manusia mempunyai hak untuk bersuara. Ya, kita berhak bersuara sebagai satu cara untuk menegur dan memperbaiki keadaan. Akan tetapi kesan daripada ‘lontaran suara’ itu juga seharusnya diperhalusi dan dijangka kerana kebebasan yang kita ada, hak bersuara yang kita miliki bukanlah kebebasan mutlak. Tiada kebebasan secara total, tiada kebebasan sebebas-bebasnya kerana kebebasan mutlak yang kita inginkan itu mungkin mencabul kebebasan atau hak manusia lain. Jadi adakah relevan perjuangan menuntut kebebasan mutlak dan hak asasi manusia yang total?

Sebagai seorang pelajar kita sudah dilatih dan diasuh sejak kecil supaya menghormati guru-guru. Di peringkat universiti, sentimen itu masih diamalkan tetapi tidaklah sebaik di sekolah dahulu kala. Seorang pensyarah yang bekerja di bawah lambang sebuah universiti seharusnya beliau mendukung dasar dan aspirasi universiti. Malangnya terdapat isu yang dimainkan media menjadi topik bualan dan luahan rasa tidak puas hati pensyarah ini. Disebabkan status sebagai pelajar, maka kecenderungan untuk melawan seorang guru itu hampir tidak ada di dalam diri ini. Kesudahannya saya terus mendengar sambil memikirkan apakah rasional beliau berbuat demikian?

Sebagai seorang mahasiswa yang sayangkan universiti, kita pasti terasa hati dan berasa tidak senang apabila orang lain merendah-rendahkan dan mengutuk universiti kita. Saya sebagai mahasiswa USM sendiri akan membela USM sekiranya orang lain berbuat demikian. Tetapi bagaimana pula jika orang yang merendah-rendahkan dan mengkritik universiti itu ialah pensyarah kita sendiri? memang benar apa yang diperkatakan oleh pensyarah saya itu, isunya mengenai kesilapan teknikal yang dialami USM ketika mengeluarkan senarai nama pelajar yang berjaya ke USM. Walaubagaimanapun beliau tidak sepatutnya mengeluarkan kata-kata sinis yang mungkin bersifat menghina seperti “VC masa tu tengah ponteng”. Atau kata-kata ini, “orang-orang pejabat semua tidur, makan gaji buta!!” dan beberapa lagi ayat-ayat yang tidak sedap didengar. Tidak perlulah saya nyatakan di sini...

Sebagai pelajar, saya tersentak dengan kritikan lantangnya itu terhadap pentadbiran universiti. Ya...isu yang dibangkitkan itu ada kaitan dengan kursus yang diajarnya tetapi lama-kelamaan isu itu meleret jauh dan menyimpang dari objektif asal kuliah. Maka dewan kuliah serta bilik tutorial menjadi medan kritikan seorang pensyarah daripada pekerja bawahan hinggalah kepada Naib Canselor. Tidak seorang pun yang terlepas. Apapun, saya berfikiran positif apabila berhadapan dengan situasi sebegini. Peluang ini saya gunakan untuk memahami ideologi beliau di samping menganalisis hujah-hujah yang dinyatakan kerana ada diantaranya memang logik diterima akal dan relevan.

Dari sudut pandangan lain, timbul persoalan di benak fikiran saya, adakah tindakan pensyarah ini wajar dari sudut etika kerja sebagai pensyarah universiti? Atau mungkinkah niat sebenarnya adalah untuk memberi pemahaman yang lebih jelas dalam sesi kuliahnya? Tetapi perlukah universiti kita menjadi sasaran kritikan? Mengapa beliau tidak mengambil pendirian mempertahankan kesilapan itu dengan hujah-hujah yang meyakinkan para pelajar? Jikalau niatnya baik tidak mungkin dia mempersoalkan tugas-tugas dan mengkritik pentadbiran universiti.
Mungkin ada diantara pembaca blog ini akan mengatkaan tindakannya itu wajar sebagai pengimbang atau dalam istilah yang popular, check and balance. Persoalannya sampai bila mahu check and balance tanpa sebarang usaha untuk menggerakkan kerja ke arah yang lebih sempurna seperti yang diinginkannya itu? Jangan hanya pandai bermain kata-kata...lakukan, laksanakan dan buktikan.

Itu tidak termasuk dengan sentimen perkauman yang beliau mainkan di dalam kelas tutorialnya. Bagaimana boleh seorang pensyarah mempertikaikan status ‘kemelayuan’ Tunku Abdul Rahman? Mengenai hak dan kuasa pentadbiran orang Melayu, kemasukan ke universti berdasarkan meritokrasi juga tidak dipersetujuinya. Beliau berpendapat kerajaan lebih mengutamakan bangsa Melayu walaupun pencapaian akademik mereka tidak melayakkan mereka untuk berada di universiti berbanding pencapaian pelajar-pelajar bangsa lain. Kembali kepada isu kesilapan teknikal USM. Beliau menyatakan 100 % senarai nama pelajar yang tersilap disenaraikan itu merupakan bangsa bukan Melayu dan kebanyakannya ialah pelajar Cina. Adakah beliau cuba mempolitikkan isu ini dengan membangkitkan sentimen perkauman? Wallahualam...Di sini saya dapat memikirkan rasionalnya dan saya sangat memerlukan jawapan yang dapat mengukuhkan tanggapan positif saya terhadap kerajaan.

Saya berasa tidak senang menghadiri kuliahnya kerana beliau sering mempersoalkan tindakan dan dasar kerajaan. Persoalannya saya merasakan beliau bersikap racist kerana sering merendah-rendahkan bangsa Melayu dan mengangkat martabat bangsa Cina. Tetapi saya bertanya kembali kepada diri saya, adakah dia racist atau saya sebenarnya yang bersikap racist?? Seperti yang saya katakan di permulaan artikel ini, kita tidak berhak menyekat kebebasan bersuara orang lain. Akan tetapi kebebasan itu mempunyai batasannya dan bukan kebebasasn mutlak. Dalam kes ini, pensyarah saya memberi pendapatnya yang tersendiri dan saya juga mempunyai pendapat yang berbeza. Terpulang bagaimana input itu diproses dan ditafsir oleh pemikiran kita, maka output yang terhasil juga akan berbeza-beza.

Pandai-pandai la fikir-fikirkan...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 comments:

Andin Muhammad Syukri said...

Salam encik aziz..siapakah gerangan pensyarah yg diperkatakan tu? kita pun ada kebebasan untuk membuat aduan..

Kalau pihak atasan tak nak dengar kita boleh guna orang kampung kita DS Khaled Nordin..

Aziz A'zmi said...

yaa...en. syukri..
tidak perlulah sy namakan siapa pensyarah itu.
kita jumpa personally lah nant ye.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain-lain Cerita di OH BELOG!